Øvrige nyheder

Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring

I en ny aftale mellem Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet vil myndighederne og nævnet koordinere deres indsats, når de skal gribe ind over for spilvirksomheders ulovlige markedsføring af spil i Danmark.

Spilvirksomheders markedsføring kan gå på tværs af lovområder. Derfor har Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet netop indgået en samarbejdsaftale med henblik på at undgå dobbeltarbejde og styrke den samlede koordinerede indsats, når det kommer til reguleringen af spilvirksomheders markedsføring i Danmark.

Spilreklamenævnet vil sende sager videre til Forbrugerombudsmanden eller Spillemyndigheden, hvis spilvirksomheder ikke efterlever nævnets kritik, eller hvis nævnet finder overtrædelser af myndighedernes regler hos en virksomhed.

Omvendt vil Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden orientere klagere om muligheden for at klage til Spilreklamenævnet, hvis en virksomhed bryder med branchens adfærdskodeks, men ikke de regler, som varetages af enten Forbrugerombudsmanden eller Spillemyndigheden.

Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden fører tilsyn på forskellige områder i forhold til markedsføring af spil. Forbrugerombudsmanden har ansvaret for tilsynet med spilvirksomheders overholdelse af markedsføringsloven, samt andre forbrugerbeskyttende regler, mens Spillemyndigheden fører tilsyn med overholdelse af reglerne om markedsføring af spil i spillelovens § 36, stk. 1, samt reglerne om salgsfremmende foranstaltninger i relevante bekendtgørelser om spil.

Spilreklamenævnet, som er et nævn nedsat af aktører i spilbranchen, varetager klager over spilvirksomheders markedsføring, som er i strid med branchens adfærdskodeks. Kodekset har til formål at styrke den sociale ansvarlighed af branchens markedsføring over for svage grupper og børn, samt at begrænse spilafhængighed.

Det er aftalt, at Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet løbende vil orientere hinanden om relevante sager, samt afholde årlige møder.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Vores nye samarbejdsaftale med Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet styrker vores tilsyn med spilvirksomheders markedsføring. Aftalen indebærer bedre intern kommunikation, sikrer koordinationen og forhindrer dobbeltarbejde, hvilket kommer forbrugerne til gode.

 

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.