Øvrige nyheder

Selskab politianmeldt for omfattende markedsføring af alkohol over for børn og unge på Facebook

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet GOR-Toms ApS, der står bag diskotekerne ”Kalas Club” og ”Club Zanzi Event & Nightclub” for ulovligt at markedsføre alkohol over for børn og unge under 18 år på Facebook.

Teksten er rettet i lovgivningsafsnittet 17. juli 2024 kl. 9.05.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet GOR-Toms ApS for i 59 tilfælde at have markedsført begivenheder på Facebook, som henvendte sig til skoleelever på 16-17 år, hvor der var enten omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol.

GOR-Toms ApS driver natklubberne Kalas Club i Nykøbing Falster og Club Zanzi Event & Nightclub i Nakskov og står også bag natklubbernes facebooksider.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at alle 59 begivenheder:

  • Retter sig mod børn og unge under 18 år. Enten fremgår aldersgrænsen 16+ af teksten, eller også henvender teksten sig til skoleelever i gymnasiet, hvilket indebærer, at en stor del er under 18 år.
  • Enten omtaler alkohol, viser billeder af alkohol eller henviser til alkohol. Henvisning til alkohol kan eksempelvis bestå i, at der i teksten til begivenheden henvises til, at der kan bestilles ”bord” eller ”bordpakker”. Borde og bordpakker på diskoteker indeholder alkoholholdige drikke.

Ifølge markedsføringsloven er enhver form for omtale af, billeder af og henvisninger til alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.

Det er uden betydning, hvorvidt der reelt er udskænket alkohol til børn og unge under 18 år, idet selve markedsføringen af alkohol til personer under 18 år er ulovlig.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Selskabet har efter vores vurdering overtrådt markedsføringsloven ved gang på gang og gennem flere år at rette markedsføring af alkohol mod unge under 18 år. Det er en meget omfattende sag.

  

Markedsføringsloven forbyder enhver omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol, når man henvender sig til børn og unge.


Forbrugerombudsmanden har taget sagerne op efter at have modtaget en klage over diskotekerne fra foreningen Alkohol og Samfund. Forbrugerombudsmanden har endvidere modtaget en klage over markedsføringen fra Alkoholreklamenævnet.

Lovgivningen på området:

Efter markedsføringsloven § 11, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

I lovbemærkningerne til markedsføringsloven er anført:

”Det er således ikke tilladt, at en rejsearrangør, der i sin handelspraksis retter sig mod unge under 18 år, anfører, at der under rejsen f.eks. besøges et antal barer og diskoteker i løbet af natten, hvor der serveres øl m.v., og at der er fri bar eller billige drinks, eller at der er happy hour, pubcrawl eller lignende, da disse begreber henviser til indtagelse af alkohol.”

Lovbemærkningerne til markedsføringslovens § 37, stk. 6, nr. 4, angiver en bødemodel, der gælder i førstegangstilfælde ved markedsføring i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Ifølge bødemodellen, er bødetaksten 10.000 kr. pr. opslag på sociale medier med omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol for de første 10 opslag og herefter 8.500 kr. pr. opslag.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.