Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomhed for spam ved krav om tagging i konkurrencer

Virksomheden Secondfootballshirts er blevet politianmeldt af Forbrugebrugerombudsmanden for at overtræde markedsføringslovens spamforbud.

Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomheden, der sælger fodboldtrøjer, da de på sociale medier har afholdt tre konkurrencer som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse krævede, at deltagerne skulle tagge andre brugere.

Deltagerne skulle i én af konkurrencerne ”tagge” to brugere i kommentarfeltet, mens deltagerne i to af konkurrencerne skulle ”fortælle” deres venner om konkurrencen i kommentarfeltet til virksomhedens opslag.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over Secondfootballshirts’ brud på spamforbuddet den 6. marts 2024. Klagen vedrørte et opslag på TikTok, hvor virksomheden skrev, at man skulle ”tagge to venner i kommentarfeltet” for at deltage i konkurrencen. En tilsvarende konkurrence blev også afholdt på Instagram, hvor det i stedet var en betingelse for at deltage, at deltageren ”fortæller 2 venner om konkurrencen i kommentarfeltet.” På baggrund af klagen orienterede Forbrugerombudsmanden virksomheden om reglerne for konkurrencer på sociale medier.

17 dage senere oprettede Secondfootballshirts en ny konkurrence på Instagram med stort set enslydende betingelser for at deltage. Forbrugerombudsmanden modtog tre klager over den nye konkurrence. Denne gang skrev virksomheden: ”Fortæl 4 venner om konkurrencen i kommentarfeltet” for at deltage.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at deltagerkravet i de to konkurrencer på Instagram kan sidestilles med et krav om, at man skal ”tagge” personer i kommentarfeltet, da det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke er muligt at ”fortælle” andre om en given konkurrence i et kommentarfelt på sociale medier uden at anvende tag-funktionen, hvilket er i strid med spamforbuddet

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Virksomheder må ikke markedsføre sig via mails, sms’er og anden elektronisk post, medmindre de har modtagerens samtykke. Når brugere af sociale medier tagges i kommentarfelter, så får de en notifikation herom, og det er elektronisk post, som kræver samtykke.

 

Virksomheder må ikke belønne brugere af et socialt medie for at foretage en handling, virksomheden ikke selv lovligt kan foretage, fx at tagge andre brugere. I modsat fald bliver virksomheden ansvarlig for brugernes handlinger.

 

Retsgrundlaget:

Det følger af det såkaldte spamforbud i markedsføringslovens § 10, stk. 1, at virksomheder ikke må sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring til bestemte modtagere, medmindre modtageren har givet sit samtykke til henvendelsen.

Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt. Formålet er at sikre, at brugere opnår den samme beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred, uanset hvilken teknologi tjenesterne baserer sig på.

Overtrædelse af spamforbuddet kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

En dom fra Retten i Kolding fra den 5. maj 2022 fastslår, at konkurrencer på sociale medier med krav om tagging er omfattet af spamforbuddet. I sagen blev en virksomhed idømt en bøde for at overtræde spamforbuddet ved at have afholdt en række konkurrencer på Facebook, hvor det var et krav for at deltage, at forbrugerne taggede andre.

Læs mere om sagen i Forbrugerombudsmandens sagsresumé

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det generelt er i strid med spamforbuddet, hvis konkurrencer på sociale medier har deltagerkrav, som er formuleret på en måde, så de mest sandsynligt vil foranledige, at deltagerne tagger andre personer i kommentarfeltet, som ikke har samtykket til at blive tagget. Hvis virksomheder ønsker at bruge sådanne formuleringer, bør virksomhederne gøre det klart for deltagerne, at de ikke må tagge andre personer i forbindelse med konkurrencen. I modsat fald risikerer virksomhederne at blive ansvarlige for overtrædelse af spamforbuddet.

Læs mere om Forbrugerombudsmandens vurdering af forskellige deltagerkrav i konkurrencer på sociale medier i Forbrugerombudsmandens sagsresumé:

Virksomheder må ikke skabe incitament til, at deltagerne tagger andre brugere i konkurrencer på sociale medier

Læs mere om spamforbuddet i Forbrugerombudsmandens Spamvejledning: 

Forbrugerombudsmandens vejledning om spamforbuddet (pdf)

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.