Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne om markedsføring over for auktionshus

Det skulle fremgå tydeligt, at Campen Auktioners ansatte selv kunne byde på auktionshusets varer. Desuden skulle prisen på varer, der var til salg, fremgå som den samlede pris inklusive moms, gebyrer med mere. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om markedsføring over for auktionshuset.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at auktionshuset Campen Auktioner A/S, som blev taget under konkursbehandling den 8. august 2024, handlede i strid med markedsføringsloven. Det skyldes, at auktionshuset ikke tydeligt havde informeret om, at auktionshusets egne ansatte kunne byde på varerne. Driften på Campen Auktioner A/S’ hjemmeside vil ifølge oplysningerne på hjemmesiden fortsætte som normalt ved et nyt selskab. Dette selskab er derfor også blevet orienteret om Forbrugerombudsmandens indskærpelse.

Campen Auktioner havde et vilkår om, at hvis en vare ikke opnåede sælgerens anslåede værdiansættelse, kunne sælgeren selv byde på varen for at opnå denne værdiansættelse. Sælgeren kunne også give auktionshusets medarbejdere fuldmagt hertil. Dette betegnedes af auktionshuset som en hjemkøbsret.

Auktionshuset havde dog alene oplyst om denne ”hjemkøbsret” i selskabets generelle auktionsbetingelser, samt i tilknytning til de enkelte auktionsvarer under en fane betegnet ”BETINGELSER”, hvor oplysningen blev givet sammen med en række øvrige oplysninger om auktionen.

Derudover havde auktionshuset ikke oplyst den samlede pris på de varer, der var sat til salg.

Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne om markedsføring over for Campen Auktioner. Det skal fremgå klart og tydeligt, hvis auktionshusets ansatte byder på de varer, som er sat til salg. Desuden skal auktionshuset tydeligt informere kunderne om den samlede pris på auktionshusets varer. Det vil sige inklusive moms, tillæg og gebyrer, som forbrugeren uundgåeligt skal betale.

Forbrugerombudsmanden havde taget sagen op som følge af den presseomtale der havde været om, at Campen Auktioners egne ansatte havde bidraget til at byde priserne på auktionsvarer op. Yderligere havde Forbrugerombudsmanden modtaget en klage fra en forbruger over, at auktionshuset ikke oplyste den samlede pris på auktionsvarerne.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Auktionshuset vildledte sine kunder, når det ikke tydeligt informerede om, at dets egne ansatte måtte byde på de varer, der blev sat til salg. Det var en væsentlig oplysning, som kunne påvirke forbrugeres beslutning om at byde på en vare, og den oplysning skulle de naturligvis kende til.

 

Lovgrundlag:

Onlineauktioner er ikke specifikt reguleret i markedsføringsloven, men erhvervsdrivende, herunder online auktionshuse, skal udvise god markedsførings- og erhvervskik. Dette følger af §§ 3 og 4 i markedsføringsloven.

Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede i kraft af sin fremstillingsform eller ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger. Væsentlige oplysninger må heller ikke præsenteres på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Ved købsopfordringer betragtes oplysninger om prisen inklusive moms og afgifter som væsentlige. Dette følger af markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 5. Det betyder, at den erhvervsdrivende skal oplyse den samlede pris inklusive moms, tillæg og gebyrer, som forbrugere uundgåeligt skal betale.

Efter markedsføringslovens § 8, er det en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6, at vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.