Øvrige nyheder

Norlys betaler bøde for vildledende markedsføring

Norlys Energi A/S har på sin hjemmeside markedsført sig med et vildledende udsagn om, at kunder hos Norlys kunne få en stor rabat ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys havde et samarbejde med. Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor Norlys, som nu har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner.

Kort før sommerferien i år politianmeldte Forbrugerombudsmanden energiselskabet Norlys for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.

Norlys har på sin hjemmeside i perioden juni 2022 til maj 2023 oplyst forbrugerne om, at de som elkunder hos Norlys kunne opnå rabatter på henholdsvis 11 procent og 15 procent ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys samarbejdede med. I samme periode tilbød forsikringsselskabet rabatter på henholdsvis 8 procent og 12 procent, hvis forbrugerne samlede deres forsikringer hos selskabet uden krav om at være kunde hos Norlys.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Norlys har givet forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at de ved at være kunder hos Norlys kunne opnå en stor rabat på deres forsikringer. Den reelle rabat var væsentligt mindre, idet forsikringsselskabet også gav store rabatter til forbrugere, der ikke var kunder hos Norlys. Norlys undlod således at oplyse forbrugerne om, at forsikringsselskabet samtidig tilbød alle deres kunder rabatter på henholdsvis 8 procent og 12 procent for at samle deres forsikringer.

Norlys har nu valgt at afslutte sagen ved at betale en bøde på 3 millioner kroner. Bøden er beregnet efter den nye skærpede bødemodel, der trådte i kraft i forbindelse med en ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022. Ved beregningen af bøder efter den nye bødemodel lægges i højere grad end tidligere vægt på virksomhedens størrelse (omsætning). Det er der lagt vægt på i udmålingen af bøden til Norlys.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Norlys har lovet store rabatter hos en samarbejdspartner til sine kunder og potentielle kunder. Det er vildledning, fordi forbrugerne kunne have opnået næsten lige så store rabatter hos samarbejdspartneren uden at være kunde hos Norlys. Det er groft at vildlede om priser og særligt på markeder som forsikring og el, der kan være svære for forbrugerne at gennemskue.

 

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.