Øvrige nyheder
Modstrøm har uberettiget ændret prisen på kunders elaftaler og overtrådt vildledningsforbuddet
Modstrøm har anvendt vildledende udsagn om blandt andet ”gratis strøm om natten” i sin markedsføring. Modstrøm har desuden handlet i strid med god markedsføringsskik ved blandt andet at have varslet ændringer af kunders elaftaler uden gyldigt grundlag i sine aftalevilkår. Det vurderer Forbrugerombudsmanden.
Modstrøm, der leverer el til husstande, har i forbindelse med varslingen af en nogle prisændringer i februar 2022 overtrådt flere regler i markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen.
Forbrugerombudsmanden har blandt andet vurderet, at Modstrøms aftalevilkår indeholder ændringsvilkår, som er urimelige og dermed ugyldige. Modstrøm var derfor ikke berettiget til at ændre prisen på kundernes elaftaler uden kundernes aktive accept. Varslingen af prisændringerne skete efter Forbrugerombudsmandens opfattelse desuden på en uklar og uforståelig måde.
Forbrugerombudsmanden har også vurderet, at Modstrøm overtrådte god markedsføringsskik ved at stille krav om særskilt opsigelse af Modstrøms såkaldte grønne spareaftale.
Forbrugere, der har fået ændret deres prisvilkår med henvisning til Modstrøms ugyldige ændringsvilkår eller uberettiget er blevet opkrævet betaling for Modstrøms grønne spareaftale, kan have ret til at få penge tilbage fra Modstrøm.
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på sagen efter klager fra ti forbrugere vedrørende produkterne ”Gratis strøm om natten”, ”ModPris” og ”FastIntro”.
Modstrøm har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse overtrådt reglerne på flere områder:
Modstrøms aftaler indeholder urimelige ændringsvilkår
Modstrøms aftalevilkår for privatkunder indeholder ugyldige ændringsvilkår. Det fremgår ikke klart og forståeligt af ændringsvilkårene, hvornår Modstrøm kan ændre priser, gebyrer eller andre aftalevilkår uden kundernes aktive accept. Forbrugerombudsmanden vurderer, at ændringsvilkårene giver Modstrøm en ubegrænset og vilkårlig adgang til at ændre i kundernes aftaler, og derfor er der tale om et urimeligt aftalevilkår.
Modstrøm har vildledt forbrugerne ved at benytte ordet ”gratis” i sin markedsføring
Markedsføringen af produktet ”gratis strøm om natten” har været vildledende. Når en virksomhed markedsfører et produkt som gratis, må det ikke koste forbrugeren andet end ”uundgåelige omkostninger”. Da forbrugere, som købte ”gratis strøm om natten”, skulle betale net- og systemydelser, som ikke er uundgåelige omkostninger, vurderer Forbrugerombudsmanden, at det har været vildledende, at Modstrøm markedsførte produktet som ”gratis”.
Derudover indførte Modstrøm den 1. juni 2022 et prisloft på produktet som følge af høje energipriser. Efter indførelsen af prisloftet har produktet heller ikke af den grund været gratis, og markedsføringen af produktet som ”gratis” har derfor været vildledende.
Modstrøm har vildledt forbrugerne ved at skrive ”fast pris” i sin markedsføring
Modstrøm markedsførte introprodukterne ModPris og FastIntro med vilkår om fast pris i de første seks måneder. Samtidig forbeholdt Modstrøm sig retten til at ændre i prisen i sine kundevilkår. Forbrugerombudsmanden vurderer, at Modstrøm har vildledt forbrugerne. En tidsbestemt fastprisaftale er uden indhold, hvis virksomheden kan ændre eller opsige aftalen, når elprisudviklingen ikke kommer virksomheden til gode.
Modstrøms har varslet på en uklar og uforståelig måde
Modstrøm varslede i februar 2022 prisændringer på produktet ”Gratis strøm om natten” og introprodukterne ”ModPris” og ”FastIntro”. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Modstrøms ændringsvarsler om prisændringerne ikke har levet op til gennemsigtighedskravene i aftaleloven og elleveringsbekendtgørelsens krav om, at et varsel skal være klart og forståeligt. Varslerne har derfor også været vildledende.
Forbrugerombudsmanden har blandt andet lagt vægt på, at Modstrøm varslede prisændringerne på sidste side i fakturaen for februar 2022 under overskriften ”Ankenævnet for Energiområdet” blandt adskillige andre informationer, der handlede om andet end aftaleændringer, herunder prisændringer. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne ikke forventer at finde information om prisændringer eller andre væsentlige aftaleændringer i deres fakturaer.
I fakturaen for marts 2022 korrigerede Modstrøm, at prisændringen på produktet ”Gratis strøm om natten” først ville blive indført senere. I fakturaen var informationen om prisændringen desuden placeret under den nye overskrift ”Varsling af prisændringer fra netselskaber”. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var der fortsat ikke tale om en klar og gennemskuelig varsling af prisændringen.
Modstrøms krav om særskilt opsigelse af en grøn spareaftale er uretmæssigt
Modstrøm besluttede efter sommeren 2021 at opdele kundernes elaftale, så spareaftalen blev udskilt fra elaftalen. Modstrøms eksisterende kunder (kaldet ”loyalitetskunder”) blev ifølge Modstrøm orienteret herom i en e-mail, mens kunder, der er kommet til efter opdelingen (kaldet ”samlekunder”), ifølge Modstrøm har accepteret at indgå spareaftalen separat fra elaftalen.
Modstrøm har til Forbrugerombudsmanden oplyst, at for loyalitetskunder bortfalder spareaftalen, når kunderne opsiger deres elaftale, og at det derfor er en fejl, at nogle loyalitetskunder er blevet opkrævet betaling på 200-239 kroner om måneden for spareaftalen, efter at kunderne har opsagt deres elaftale. Forbrugerombudsmanden vurderer, at Modstrøms eksisterende loyalitetskunder alene har haft vilje til at indgå én samlet elaftale og ikke ved manglende reaktion på en orienteringsmail om den grønne spareaftale har accepteret opdeling af deres elaftale.
For samlekunder stiller Modstrøm krav om, at Modstrøms grønne spareaftale skal opsiges særskilt. Modstrøms samlekunder er på den baggrund blevet opkrævet et beløb på 200-239 kroner om måneden, selv om kunderne havde opsagt deres elaftale med Modstrøm, fordi kunderne ikke også havde opsagt den grønne spareaftale særskilt. Forbrugerombudsmanden vurderer, at Modstrøm i strid med forbrugeraftalelovens og elleveringsbekendtgørelsens regler om oplysningspligt ikke har oplyst nye samlekunder tilstrækkelig klart og forståeligt om vilkåret om særskilt opsigelse af den grønne spareaftale. Modstrøm handler herved i strid med god markedsføringsskik.
Forbrugerne bør efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne forvente, at en aftale bortfalder, når den bliver opsagt, da en forbruger som udgangspunkt ikke skal regne med, at en aftale består af flere separate aftaler, der skal opsiges individuelt.
Kunder kan have krav på tilbagebetaling
Forbrugere, der har fået ændret deres prisvilkår med henvisning til Modstrøms ugyldige ændringsvilkår eller uberettiget er blevet opkrævet betaling for Modstrøms grønne spareaftale, kan have ret til at få penge tilbage fra Modstrøm.
Hvis du mener, at du har et tilbagebetalingskrav mod Modstrøm, og Modstrøm har afvist dit krav, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet: www.energianke.dk.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke. Det skal også være klart for forbrugerne, hvornår prisen eller andre vilkår kan ændre sig - ellers er ændringsvilkåret urimeligt og ugyldigt. Forbrugerne skal desuden tydeligt varsles om ændringer i aftalen, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen.
I denne sag har Modstrøm både vildledt forbrugerne og uberettiget ændret i kundernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Modstrøm.
Lovgrundlag:
Ensidige ændringer af aftaler
Når en aftale mellem en forbruger og en virksomhed indeholder et aftalevilkår om, at virksomheden ensidigt kan ændre aftalen, så er der som udgangspunkt en betydelig skævhed i aftaleforholdet mellem virksomheden og forbrugeren. Det vil være i strid med hæderlig forretningsskik og redelig handlemåde, hvis virksomheden gør et sådant aftalevilkår gældende.
Der er dog undtagelser, som giver virksomheder og forbrugere mulighed for at indgå aftaler, som giver virksomheden ret til ensidigt at ændre i aftalen. Det kræver, at aftalevilkårene ikke er urimelige eller bevirker en betydelig skævhed i aftaleforholdet til ugunst for forbrugeren, jf. aftaleloven § 36 og § 38c.
For at et ensidigt ændringsvilkår ikke er ugyldigt, så skal det som det helt klare udgangspunkt opfylde følgende betingelser:
- Aftalevilkåret skal på en klar og forståelig mådebeskrive hvilke omstændigheder, der kan begrunde en ændring, og hvilke retningslinjer der gælder for sådanne ændringer. Hvis der er tale om standardvilkår, følger dette også af aftalelovens § 38 b, stk. 2,
- den erhvervsdrivendes ændringsadgang må ikke være ubegrænset eller vilkårlig,
- den erhvervsdrivende skal være forpligtet til at give forbrugeren etindividuelt varsel om ændringerne i rimelig tid, inden de træder i kraft. Varslet skal indeholde en klar og forståelig beskrivelse af ændringens omfang, begrundelsen for ændringen og om forbrugernes ret til at opsige aftalen, og
- forbrugeren skal have ret til at opsige aftalen, inden ændringerne træder i kraft, hvis forbrugeren ikke kan acceptere de nye ændringer.
Et krav om klart og forståeligt varsel fremgår også af elleveringsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, der bestemmer, at et ændringsvarsel skal gives i et klart og forståeligt sprog.
Markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik og forbud mod vildledning
Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1.
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at det som udgangspunkt er i strid med god markedsføringsskik at tilsidesætte civilretlig forbrugerbeskyttelseslovgivning. Dette omfatter reglerne beskrevet ovenfor.
Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede i kraft af sin fremstillingsform eller ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger. Væsentlige oplysninger må heller ikke præsenteres på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Efter markedsføringslovens § 8, er det en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6, at vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet.
Aftalelovens regler om indgåelse af aftaler
Ifølge aftalelovens § 1 er tilbud og svar på tilbud bindende for afgiveren. Hvis der ikke foreligger et tilbud og et svar på tilbud, er der ikke indgået en bindende aftale.
Forbrugere accepterer ikke tilbud ved at forholde sig passivt (negativ aftalebinding/aftaleindgåelse). Det fremgår af forbrugeraftalelovens § 6.
Forbrugeraftalelovens og elleveringsbekendtgørelsens regler om oplysningspligt
Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, opregner en række pligtoplysninger, som en erhvervsdrivende skal give en forbruger, hvis den erhvervsdrivende indgår en aftale med forbrugeren uden for den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg.
Den erhvervsdrivende skal på en klar og forståelig måde oplyse forbrugeren om bl.a., hvor det er relevant, aftalens varighed eller for tidsubestemte aftaler eller for aftaler, der forlænges automatisk, betingelserne for at opsige aftalen, samt hvor det er relevant, minimumsvarigheden af forbrugerens forpligtelser i henhold til aftalen. Det står i forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 19 og 20.
Elleveringsbekendtgørelsens § 3 fastsætter en tilsvarende oplysningspligt specifikt for kontrakter om levering af elektricitet. Ifølge bestemmelsen skal betingelserne i kontrakten være velkendte på forhånd, rimelige, gennemsigtige og klart forståelige. Der skal gives oplysning om kontraktens betingelser forud for kontraktens indgåelse, herunder kontraktens løbetid, betingelserne for fornyelse og opsigelse af kontrakten og hvorvidt det er muligt at opsige kontrakten uden omkostninger.
Endvidere skal den erhvervsdrivende, når aftalen indgås ved hjælp af elektroniske midler, tydeligt og i fremhævet form, umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling, gøre forbrugeren opmærksom på de oplysninger, der er nævnt i § 8, stk. 1, nr. 19 og 20. Forbrugeren er alene bundet af aftalen eller bestillingen, hvis den erhvervsdrivende har gjort dette, jf. forbrugeraftalelovens § 12, stk. 3.
Overtrædelse af forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 19 og 20, kan straffes med bøde, jf. § 34, stk. 1.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.