Øvrige nyheder

Forbrugere kan kræve restbeløb på rejsekort udbetalt

Rejsekort & Rejseplan A/S er forpligtet til at udbetale restbeløb på anonyme rejsekort til enhver tid, hvis der ikke er indgået aftale om kortets gyldighedsperiode i forbindelse med købet. Det følger af betalingsloven.

Forbrugere har ret til at få udbetalt eventuelle restbeløb på rejsekort til enhver tid, hvis der ikke er indgået aftale om kortets gyldighedsperiode.  Det har Forbrugerombudsmanden vurderet i en sag overfor Rejsekort & Rejseplan efter at have modtaget flere klager fra forbrugere.

I alt syv forbrugere har henvendt sig, fordi de blev afvist af Rejsekort & Rejseplan A/S, da de bad om at få udbetalt restbeløb på deres udløbne anonyme rejsekort. Fem af klagerne oplyste, at Rejsekort & Rejseplan havde afvist at udbetale restbeløb med begrundelsen, at kortet var udløbet for mere end 12 måneder siden.

Forbrugerombudsmanden er ved behandling af en tidligere sag blevet opmærksom på, at der ved køb af anonyme rejsekort ved fysiske salgssteder eller i en automat ikke nødvendigvis er blevet oplyst om kortets gyldighedsperiode.

Rejsekort & Rejseplan A/S er som udsteder af elektroniske penge ifølge betalingsloven forpligtet til at udbetale restbeløb på rejsekort. Retten til udbetaling af elektroniske penge gælder som udgangspunkt i op til et år efter udløb af gyldighedsperioden. I tilfælde, hvor der ikke er aftalt en gyldighedsperiode, gælder indløsningsretten til enhver tid. Hvis forbrugeren ikke i forbindelse med købet er blevet oplyst om, hvor længe kortet er gyldigt, er der ikke indgået aftale herom.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Det er afgørende for forbrugernes mulighed for at udnytte indløsningsretten, at de er blevet oplyst tydeligt om gyldighedsperioden. Af hensyn til navnlig forbrugernes retssikkerhed er det derfor væsentligt, at udbetalingskrav ikke afvises med henvisning til en udløbsdato, der aldrig er blevet aftalt med forbrugeren.

 

 Lovgivningen på området:

Det følger af betalingslovens § 96, stk. 2, at indehaveren af elektroniske penge kan kræve værdien udbetalt i gyldighedsperioden og op til et år efter udløb:

”Indehavere af elektroniske penge kan inden udløbet af de elektroniske penge og i op til 1 år efter udløbet anmode om, at restværdien indløses til pålydende værdi.”

Det fremgår af bemærkningerne til betalingslovens § 96, stk. 2, at: 

”Retten er gældende i de elektroniske penges gyldighedsperiode og i et år efter gyldighedsperiodens udløb. Hvis der ikke er aftalt en gyldighedsperiode gælder indløsningsretten til enhver tid.”

Ifølge betalingslovens § 72, stk. 1 nr. 6, litra b, skal udbyderen af en betalingstjeneste senest samtidig med, at en rammeaftale indgås, meddele brugeren om rammeaftalens varighed:

§ 72. En udbyder af betalingstjenester skal, senest samtidig med at en rammeaftale om en betalingstjeneste indgås, meddele brugeren følgende oplysninger: […]

  1. b) Rammeaftalens varighed”

Oplysningerne skal meddeles på papir eller andet varigt medium, jf. betalingslovens § 72, stk. 3.

Hvor betalingstransaktionen er gennemført på en brugers foranledning ved brug af en enhed til fjernkommunikation, skal udbyderen meddele brugeren oplysningerne som anført i betalingslovens § 72, stk. 1, straks efter at betalingstransaktionen er gennemført. Det følger af betalingslovens § 72, stk. 5. 

Herudover gælder der et almindeligt aftaleretligt princip om højere vedtagelseskrav, desto mere væsentlig eller bebyrdende et vilkår er for forbrugeren.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.