Øvrige nyheder
Dom: Syncon International får medhold i sag om juridisk rådgivning
Københavns Byret har vurderet, at Syncon International ApS, der bistår forbrugere med at modtage kompensation for aflyste og forsinkede fly, ikke ”i overvejende grad” yder juridisk rådgivning. Virksomheden, der var politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, blev således af byretten ikke anset for omfattet af lov om juridisk rådgivning. Sagen vil blive søgt indbragt for landsretten.
Syncon International, der står bag hjemmesiden flyforsinkelse.dk, er i en dom afsagt af Københavns Byret blevet frifundet for at have overtrådt lov om juridisk rådgivning og bekendtgørelse om god skik for juridisk rådgivning.
Syncon International har autorisation som inkassovirksomhed og yder bistand til flypassagerer, som fx har været udsat for en aflysning af sin flyafgang. Som led i sin forretningsmodel tog virksomheden stilling til, om forbrugeren havde et berettiget krav mod et flyselskab, før beløbet blev opkrævet.
Retten lagde blandt andet til grund, at selskabets direktør havde forklaret, at selskabet hverken i forbindelse med passagerernes anmeldelse af kravet eller sagens eventuelle overgang til ekstern advokat ydede nogen form for skriftlig eller mundtlig rådgivning direkte til passagererne.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at denne stillingtagen udgør juridisk rådgivning. På den baggrund politianmeldte Forbrugerombudsmanden i 2022 Syncon International og tre andre virksomheder for at have overtrådt lov om juridisk rådgivning og bekendtgørelse om god skik for juridisk rådgivning.
Der gælder særlige regler for juridiske rådgivere. De skal blandt andet indgå en skriftlig aftale med forbrugeren, før en sag startes. En juridisk rådgiver må ikke tage imod betroede midler på vegne af deres kunder, og de skal oplyse om rådgivernes uddannelsesmæssige baggrund. Det skal også oplyses klart og tydeligt, om rådgiveren har en ansvarsforsikring. Hvis rådgiveren er forsikret, skal oplysningerne om forsikringen gives på en bestemt måde.
Københavns Byret skriver i dommen:
”Retten finder efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger og bevisførelsen i øvrigt, at Syncon International ApS under de anførte omstændigheder ikke i overvejende grad kan anses for at have ydet rådgivning af juridisk karakter. Det forhold, at kravet efter en vurdering af indsigelsens karakter kunne overgå til en ekstern advokat, der forestod sagens videre behandling, kan ikke føre til et andet resultat.”
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Vi har med sagen ønsket at få skabt mere klarhed over, hvornår bistand til forbrugere i tvister med flyselskaber er omfattet af lov om juridisk rådgivning. Det har været og er fortsat Forbrugerombudsmandens vurdering, at den bistand, som Flyforsinkelse.dk og andre lignende virksomheder yder til forbrugere, er omfattet af lov om juridisk rådgivning, da der er tale om bistand til forbrugere vedrørende et formueretlig krav, og da inkassovirksomhed ikke udtrykkeligt er undtaget fra lovens anvendelsesområde. Vi har derfor besluttet at søge Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at indbringe sagen for landsretten.
Lovgrundlag:
Lov om juridisk rådgivning:
§ 1 Denne lov finder anvendelse på enhver, der i erhvervsmæssigt øjemed driver virksomhed med rådgivning af overvejende juridisk karakter, når modtageren af rådgivningen (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Rådgiveren har bevisbyrden for, at rådgivningen ikke er omfattet af loven.
Stk. 2. Loven omfatter ikke juridisk rådgivning, der ydes af advokater som led i udøvelsen af selvstændig advokatvirksomhed.
Stk. 3. Loven omfatter ikke juridisk rådgivning ydet af finansielle virksomheder, i det omfang økonomi- og erhvervsministeren har udstedt regler om god skik på det pågældende område.
Stk. 4. § 2, stk. 6 og 7, omfatter ikke erhvervsmæssig juridisk rådgivning ydet i forbindelse med køb af fast ejendom, i det omfang der er fastsat særskilte regler herom.
§ 2 Den, som erhvervsmæssigt yder rådgivning af overvejende juridisk karakter, skal udvise en adfærd, som er i overensstemmelse med god skik for juridisk rådgivning. Rådgiveren skal herunder udføre sit hverv grundigt, samvittighedsfuldt og i overensstemmelse med, hvad berettigede hensyn til klientens tarv tilsiger. Rådgivningen skal ydes med den fornødne hurtighed.
[…]
Stk. 3. Rådgiveren skal i rådgivningsaftalen oplyse, om vedkommende er ansvarsforsikret. Oplysningen skal være særligt fremhævet i rådgivningsaftalen. Er rådgiveren ansvarsforsikret, skal vedkommende oplyse om størrelsen af den samlede forsikringssum, størrelsen af forsikringssum pr. skade, og om der er rejst krav imod rådgiveren, som kan medføre, at den samlede forsikringssum helt eller delvis vil blive udnyttet i det pågældende forsikringsår.
Stk. 4. Aftalen skal indeholde en beskrivelse af rådgiverens uddannelsesmæssige baggrund.
[…]
Stk. 6. Rådgiveren må ikke modtage betroede midler fra kunden eller på kundens vegne.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.