Øvrige nyheder
Energi+ idømt bøde på 850.000 kroner
Energi+, der tidligere hed Grow Energy, er idømt en bøde på 850.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring i adskillige tilfælde. Selskabets direktør får samtidig en bøde på 200.000 kroner. Det har retten i Roskilde afgjort, efter Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt sagen.
Retten i Roskilde har afgjort, at Energi+ har overtrådt forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodede henvendelser samt forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven. Energi+ er dømt for at have kontaktet 83 forbrugere telefonisk uden at have et gyldigt samtykke fra forbrugerne til telefoniske henvendelser. Desuden har selskabet vildledt 73 af forbrugerne ved blandt andet at have givet urigtige oplysninger. Sagen blev afgjort som en tilståelsessag, hvor selskabet og selskabets direktør erkendte at have overtrådt forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.
Dommen indebærer, at Energi+ skal betale en bøde på 850.000 kroner og selskabets direktør en bøde på 200.000 kroner.
Energi+ hed tidligere Grow Energy, og de fleste klager til Forbrugerombudsmanden er modtaget over virksomheden i det navn. Klagerne er modtaget i 2021 og 2022. Ifølge klagerne har Energi+:
- udgivet sig for eller givet indtryk af at ringe fra forbrugerens nuværende elselskab
- påstået, at Energi+ og forbrugerens nuværende elselskab var samarbejdspartnere, at forbrugerens nuværende elselskab var indforstået med opkaldet eller at opkaldet skete efter aftale med forbrugerens selskab, uden at det var korrekt
- påstået, at forbrugeren havde penge til gode, selv om Energi+ ikke havde nogen viden herom
- undladt at oplyse, hvor sælgeren ringede fra
Hvis en forbruger ikke har givet samtykke til et opkald, er forbrugeren ikke bundet af den eventuelle aftale, som forbrugeren har indgået i løbet af telefonsamtalen. Aftalen kan også tilsidesættes som ugyldig, hvis forbrugeren er blevet vildledt under samtalen.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Her er tale om en særdeles grov sag, hvor rigtig mange forbrugere er blevet kontaktet uanmodet, og størstedelen af dem er tilmed blevet vildledt af Energi+.
Hvis man som forbruger indgår aftaler med virksomheder under en telefonsamtale, som man ikke har givet samtykke til, så er forbrugeren ikke bundet af disse aftaler.
Gode råd:
- Du har 14 dages fortrydelsesret ved telefonsalg. Det betyder, at du kan fortryde aftalen inden for 14 dage efter, at den er indgået. Kontakt elselskabet skriftligt, fx på mail, og skriv, at du fortryder aftalen.
Hvis der er gået mere end 14 dage
- Hvis du ikke havde givet samtykke til at blive ringet op af elselskabet, vil aftalen være ugyldig, og du vil ikke være bundet af aftalen med elselskabet. Det følger af forbrugeraftalelovens § 5.
- Hvis elselskabet har vildledt dig til at indgå aftalen, vil aftalen med elselskabet også være ugyldig, men efter reglerne om svig i aftalelovens § 30.
- Mener du, at aftalen med elselskabet er ugyldig, skal du skrive det til elselskabet. Oplys samtidig, at elselskabet skal sikre, at du kommer tilbage til dit hidtidige elselskab, og at elselskabet straks skal tilbageføre eventuelle beløb, du har betalt.
- Hvis aftalen med elselskabet er ugyldig, har du ret til at blive ført tilbage til dit hidtidige elselskab. Du har dog ikke krav på at blive ført tilbage til dit hidtidige produkt.
- Du kan evt. samtidig kontakte Energinet og gøre gældende, at elselskabet uberettiget har anmeldt et skifte af energiselskab til Energinets Datahub. Energinet kan kontaktes via datahub@energinet.dk
- Er det nye elselskab uenig i, at aftalen er ugyldig, skal du indgå en ny aftale med dit hidtidige energiselskab eller et andet energiselskab.
- Har du et økonomiske mellemværende med elselskabet, fx hvis elselskabet er uenig i, at aftalen er ugyldig, og opkræver et gebyr for, at du kan komme ud af aftalen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet.
Du kan finde yderligere oplysninger om ankenævnet på: http://www.energianke.dk/
Lovgrundlag
Forbuddet mod telefonsalg
Efter forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, er det ulovligt for erhvervsdrivende at kontakte forbrugere telefonisk eller personligt med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren forudgående har anmodet den erhvervsdrivende herom. Et samtykke til telefoniske henvendelser skal være en udtrykkelig og utvetydig anmodning om at blive ringet op.
Er en aftale indgået under en uanmodet telefonisk henvendelse, er aftalen ugyldig, jf. forbrugeraftalelovens § 5.
Forbuddet mod vildledning
Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.