Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden indskærper vildledningsforbuddet over for Camilla Krøyer Jewellery
Camilla Krøyer Jewellery annoncerede med tidsbegrænsede rabatkoder på sin Facebook-side, men koderne gjaldt i væsentligt længere tid, end virksomheden oplyste. Det er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor har indskærpet reglerne over for virksomheden.
Camilla Krøyer Jewellery har efter Forbrugerombudsmandens vurdering vildledt forbrugerne ved at give forbrugerne indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde. Det har efter Forbrugerombudsmandens vurdering være egnet til at få forbrugere til at træffe beslutninger, som de ikke ville have truffet, hvis de havde haft tilstrækkelig mulighed for og tid til at træffe en informeret beslutning. På virksomhedens Facebook-side skrev de:
”Køber du inden 48 timer og bruger koden ’CAMILLA15’ får du 15 % rabat på hele din kurv.”
Rabatkoden fungerede dog flere måneder efter, de 48 timer var gået.
Sagen begyndte, da en forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at en rabatkode var aktiv i længere tid end de oplyste 48 timer. Efter nærmere undersøgelser konstaterede Forbrugerombudsmanden, at det ikke blot gjaldt en enkelt, men en række af annoncer. Tilbuddene kunne derfor reelt indløses efter den oplyste tidsbegrænsning.
Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugerne, når de skal foretage et køb. Da oplysningen kan påvirke forbrugernes beslutning om at købe en vare, er det en oplysning, som skal være korrekt angivet i markedsføringen af et tilbud.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at der er tale om vildledende markedsføring, og har derfor indskærpet reglerne over for virksomheden.
Camilla Krøyer Jewellery har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at det skyldtes en systemfejl, at tidsfristerne ikke udløb.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden.
Lovgivningen på området:
Efter markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede forbrugerne.
Det følger af § 5, stk. 1, at faktuelt korrekte oplysninger ikke må fremstilles på en vildledende måde. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en annonce giver forbrugere indtryk af, at der er særlige fordele knyttet til produktet, men hvor en nærmere gennemlæsning af annoncen viser, at dette ikke er tilfældet.
Det følger endvidere af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må udelade eller skjule væsentlige oplysninger, eller i øvrigt præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. En erhvervsdrivende skal således give alle væsentlige oplysninger på en klar, forståelig, utvetydig og i sammenhængen hensigtsmæssig måde.
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 6, at hvis der er knyttet betingelser til et tilbud, vil dette som udgangspunkt være en væsentlig oplysning. Betingelserne er de krav, forbehold eller begrænsninger, der er knyttet til et tilbud. Det kan f.eks. være tidsmæssige, geografiske eller aldersmæssige begrænsninger i tilbuddet.
Efter markedsføringslovens § 8, er det en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6, at vildledningen er egnet sig til at få en forbruger til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet.
For yderligere information, kontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.