Øvrige nyheder
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Andel Energi har overtrådt de aftaleretlige regler om varsling af aftaleændringer og har vildledt forbrugerne.
Andel Energi, der blandt andet tilbyder el til husstande, har ikke varslet sine kunder klart og forståeligt om en række ændringer af kundernes elaftaler. Kunderne er derfor ikke bundet af ændringerne og vil kunne have krav på tilbagebetaling.
Sagen drejede sig om Andel Energis varsler af følgende aftaleændringer:
- Varsling af kunder med BasisEl elaftalen om kundernes overgang til TimeEnergi elaftalen,
- varsling af kunder om udløb af FastEnergi Sol&Vind elaftalen og kundernes overgang til TimeEnergi elaftalen og
- varsling af kunder med Spotpris Måned elaftalen om kundernes overgang til TimeEnergi elaftalen samt
- varsling af kunderne om opdatering af Andel Energis standardvilkår.
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at Andel Energi har handlet i strid med god markedsføringsskik, og at varslerne om ændring af kundernes elaftaler har været vildledende for kunderne.
Forbrugerombudsmanden har afsluttet sagen med at indskærpe markedsføringslovens vildledningsforbud over for Andel Energi.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
Forbrugerne skal tydeligt varsles om ændringer af deres aftale, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen. Andel Energi har sat sine kunder i en situation, hvor de ikke har kunnet gennemskue, om de skulle acceptere en ny elaftale og opdaterede vilkår, eller om de hellere skulle opsige deres aftale med Andel Energi.
Andel Energi har vildledt forbrugerne og ikke varslet forbrugerne ordentligt om ændring af forbrugernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Andel Energi.
Varslet om overgang fra BasisEl til TimeEnergi
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Andel Energis varsel om ændringen af kundernes aftale ikke var klart og forståeligt, samt at varslet var vildledende.
Det fremgik ikke klart og forståeligt, at kWh-tillægget og spotpris-tillægget er højere for TimeEnergi end for BasisEl. Derimod oplyste Andel Energi flere steder, at abonnementet for TimeEnergi blev billigere.
Informationen om forskellen på de to tillæg fremgik kun nederst på Andel Energis hjemmeside under overskriften ”Ofte stillede spørgsmål”, hvor kunden skulle klikke på nogle fold-ud-punkter for at se den.
Derudover har flere forbrugere oplevet, at de ikke kunne nå at acceptere eller opsige deres aftale med Andel Energi i tide. De oplyser, at Andel Energi først sendte dem den nye aftale og de opdaterede vilkår, efter fristen for at acceptere eller at opsige aftalen.
Varslet om udløb af FastEnergi Sol&Vind og overgang til TimeEnergi
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Andel Energis varsel om ændringen af kundernes aftaler ikke var klart og forståeligt, samt at varslet var vildledende.
Varslet kunne vildlede forbrugerne til at tro, at deres aftale om FastEnergi Sol&Vind snart ville udløbe, selv om de kunne vælge at beholde den til marts 2025. Tilmed fremgik det af en e-mail fra Andel Energi, at forbrugerne skulle opsige deres elaftale senest 31. august 2023, hvis de ikke ville acceptere ændringen.
Det fremgik heller ikke klart og forståeligt af varslingen, at TimeEnergi ville have en variabel pris, mens FastEnergi Sol&Vind var med faste priser. Og den oplysning fremgik heller ikke af Andel Energis hjemmeside.
Varslet om overgang fra Spotpris Måned til TimeEnergi
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Andel Energis varsel om ændringen af kundernes aftaler ikke var klart og forståeligt, samt at varslet var vildledende.
Det fremgik ikke klart og forståeligt af varslingen, at kWh-prisen ville blive fastsat time for time med TimeEnergi, mens prisen på Spotpris Måned blev fastsat én gang om måneden på baggrund af den seneste måneds gennemsnit.
Informationen om forskellen på beregningen af prisen fremgik kun nederst på Andel Energis hjemmeside under overskriften ”Ofte stillede spørgsmål”, hvor kunden skulle klikke på nogle fold-ud-punkter for at se den.
Derimod fremgik det klart og forståeligt i varslingen, at prisen på selve abonnementet ville stige ved et skifte fra Spotpris Måned til TimeEnergi. Forbrugerombudsmanden vurderer dog, at denne oplysning kunne fremgå mere hensigtsmæssigt på Andel Energis hjemmeside, hvor det står i en fold-ud-menu.
Varslet om opdatering af Andel Energis standardvilkår
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Andel Energis varsel om opdatering af Andel Energis fælles standardvilkår ikke var klart og forståeligt.
Andel Energis varsel til forbrugerne indeholdt ingen beskrivelse af ændringerne af de fælles standardvilkår. Det eneste sted, hvor kunderne kunne finde information om de opdaterede vilkår, var via et link på Andel Energis hjemmeside. Her var dog ingen beskrivelse af, hvad ændringerne går ud på.
Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om opdateringen indebar væsentlige ændringer af forbrugernes vilkår, men understregede over for Andel Energi, at hvis det skulle være tilfældet, så vil opdateringen være en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Tilbagebetalingskrav
Forbrugere, der har fået varslet ændring af deres pris på en uklar og uforståelige måde, kan have ret til at få penge tilbage fra Andel Energi.
Forbrugerombudsmanden har orienteret Ankenævnet på Energiområdet om sagen. Hvis du mener, at du har et tilbagebetalingskrav mod Andel Energi, og Andel Energi har afvist dit krav, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet: www.energianke.dk.
Lovgrundlag:
Ensidige ændringer af aftaler
Når en aftale mellem en forbruger og en virksomhed indeholder et aftalevilkår om, at virksomheden ensidigt kan ændre aftalen, så er der som udgangspunkt en betydelig skævhed i aftaleforholdet mellem virksomheden og forbrugeren. Det vil være i strid med hæderlig forretningsskik og redelig handlemåde, hvis virksomheden gør et sådant aftalevilkår gældende.
Der er dog undtagelser, som giver virksomheder og forbrugere mulighed for at indgå aftaler, som giver virksomheden ret til ensidigt at ændre i aftalen. Det kræver, at aftalevilkårene ikke er urimelige eller bevirker en betydelig skævhed i aftaleforholdet til ugunst for forbrugeren, jf. aftaleloven § 36 og § 38c.
For at et ensidigt ændringsvilkår ikke er ugyldigt, så skal det som det helt klare udgangspunkt opfylde følgende betingelser:
- Aftalevilkåret skal på en klar og forståelig mådebeskrive hvilke omstændigheder, der kan begrunde en ændring, og hvilke retningslinjer der gælder for sådanne ændringer. Hvis der er tale om standardvilkår, følger dette også af aftalelovens § 38 b, stk. 2,
- den erhvervsdrivendes ændringsadgang må ikke være ubegrænset eller vilkårlig,
- den erhvervsdrivende skal være forpligtet til at give forbrugeren etindividuelt varsel om ændringerne i rimelig tid, inden de træder i kraft. Varslet skal indeholde en klar og forståelig beskrivelse af ændringens omfang, begrundelsen for ændringen og om forbrugernes ret til at opsige aftalen, og
- forbrugeren skal have ret til at opsige aftalen, inden ændringerne træder i kraft, hvis forbrugeren ikke kan acceptere de nye ændringer.
Et krav om klart og forståeligt varsel fremgår også af elleveringsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, der bestemmer, at et ændringsvarsel skal gives i et klart og forståeligt sprog.
Markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik og forbud mod vildledning
Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1.
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at det som udgangspunkt er i strid med god markedsføringsskik at tilsidesætte civilretlig forbrugerbeskyttelseslovgivning. Dette omfatter reglerne beskrevet ovenfor.
Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede i kraft af sin fremstillingsform eller ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger. Væsentlige oplysninger må heller ikke præsenteres på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Efter markedsføringslovens § 8, er det en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6, at vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.