Øvrige nyheder

Medlemmer af Kongehuset misbrugt i markedsføring

Sighs ApS og en enkeltmandsvirksomhed har afbilledet medlemmer af Kongehuset på deres produkter uden tilladelse fra Kongehuset, og dermed overtrådt markedsføringslovens bestemmelse om god skik. Virksomhederne er efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ophørt med salg og markedsføring af produkterne, som var henholdsvis julekugler og plakater.

Forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til to virksomheder om overtrædelse af markedsføringsloven, efter at Kongehuset har henledt Forbrugerombudsmandens opmærksomhed på virksomhedernes produkter og markedsføring. Efter markedsføringslovens regler om god skik er det ikke tilladt kommercielt at afbilde eller referere til personer, virksomheder, varemærker og lignende uden samtykke fra de pågældende. Begge virksomheder havde afbilledet kong Frederik og andre kongelige på deres produkter uden at have Kongehusets tilladelse.

Den ene virksomhed, Sighs ApS, markedsførte og solgte julekugler, der forestillede kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe. Julekuglerne blev markedsført på både Facebook og Instagram.

Den anden virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed, der solgte og markedsførte kunstplakater med kong Frederik i bar overkrop og tatoveringer. Plakaten har blandt andet været opsat flere steder i København.

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har både Sighs ApS og enkeltmandsvirksomheden trukket deres produkter tilbage og fjernet markedsføringen.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger: 

Virksomheder må i deres markedsføring eller på produkter ikke afbilde eller referere til personer uden de pågældendes samtykke til det. I disse sager har virksomhederne produceret henholdsvis julekugler og plakater, der bl.a. afbilder kong Frederik, uden at have indhentet Kongehusets tilladelse. Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation.

 

Vi er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter.

 

Lovgrundlag:

Efter markedsføringslovens § 3 skal erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. I bedømmelsen af hvad der er god skik, kan der bl.a. lægges vægt på de normer, som de erhvervsdrivende selv har formueret i Det Internationale Handelskammers (ICC) kodeks for reklame og markedskommunikation. Det følger af artikel 14 i ICC’s reklamekodeks, at erhvervsdrivende ikke må afbilde eller referere til personer uden deres forudgående tilladelse. Endvidere må erhvervsdrivende ikke referere til noget, der tilhører en anden person, hvis det er egnet til at fremkalde indtrykket af en personlig anbefaling, uden at have indhentet dennes samtykke. Det følger endvidere af kodeksets artikel 15, at erhvervsdrivende ikke må gøre uretmæssig brug af navnet, initialer og/eller varemærker på et andet firma, selskab eller institution. I den kommercielle kommunikation må erhvervsdrivende ikke drage utilbørlig fordel af den goodwill, der er knyttet til et andet firma, person eller institutions navn, firmanavn eller anden materiel rettighed.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.