Øvrige nyheder

Saphe har anvendt et urimeligt aftalevilkår

Virksomheden Saphe A/S, som sælger trafikalarmer, har anvendt et urimeligt aftalevilkår i deres aftaler med forbrugere. Det vurderer Forbrugerombudsmanden. Saphe har fjernet det urimelige vilkår, efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen.

”Saphe kan ændre Vilkårene når som helst uden varsel.” Sådan stod der i vilkårene for forbrugeraftaler hos virksomheden Saphe A/S, indtil det blev fjernet 25. maj 2024.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at der er tale om et urimeligt aftalevilkår, og at de ændringer, som Saphe har foretaget i sine vilkår på baggrund heraf, derfor er ugyldige. Forbrugerne er som følge heraf ikke bundet af sådanne ændringer.

Saphe sælger trafikalarmer og abonnementer hertil med det formål, at kunderne kan undgå fartbøder og ulykker. Det ugyldige aftalevilkår har stået i Saphes vilkår og betingelser i perioden 13. april 2021 til 25. maj 2024.

Vilkåret gav Saphe adgang til på ethvert tidspunkt at foretage ikke nærmere angivne ensidige aftaleændringer. Tilmed skulle Saphe hverken angive en gyldig grund eller varsle sine kunder om ændringerne, før de trådte i kraft.

Saphe har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at selskabet har foretaget ændringer i sine vilkår med hjemmel i det urimelige aftalevilkår. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Saphe derved har handlet i strid med god markedsføringsskik.

Saphe benyttede vilkåret til at gøre det obligatorisk for alle kunder at blive registreret i appen Saphe Link, hvilket medførte, at cirka 300.000 kunder oprettede en brugerkonto hos Saphe i sommeren 2023.

Vilkårene i forbrugernes aftaler blev også ændret i august 2023, hvor der blandt andet blev indført et årsmedlemsskab og ændret på vilkårene for Saphe Premium-abonnenter om fortrydelse, opsigelse og prisændringer.

Efter at have modtaget en klage fra en kunde hos Saphe henvendte Forbrugerombudsmanden sig til virksomheden i begyndelsen af maj 2024.

Saphe vurderede herefter selv, at vilkåret om ændring af deres forbrugeraftaler potentielt var ugyldigt, og Saphe oplyste, at de ønskede at indføre et nyt ændringsvilkår, som levede op til gældende ret.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Hvis en virksomhed ønsker at ændre i sine aftaler med forbrugere, så kræver det som udgangspunkt hver enkelt kundes udtrykkelige accept. Ensidige ændringer i aftalen kan kun foretages, hvis virksomheden har en klar og tydelig hjemmel til det, og hvis denne hjemmel specificerer, hvilke omstændigheder, der giver virksomheden mulighed for at foretage nærmere bestemte ændringer. Kunderne skal desuden varsles og have at vide, hvad ændringen indebærer, ligesom kunden skal have mulighed for at træde ud aftalen, hvis man ikke vil acceptere ændringen.
Saphe har haft et vilkår, der efter ordlyden gjorde det muligt til hver en tid og uden nærmere bestemt anledning, at ændre i kundernes aftaler uden at varsle dem herom. Saphe har tilmed benyttet sig af vilkåret. Dermed har virksomheden både overtrådt aftaleloven og markedsføringsloven.

 

Lovgrundlag:

Ensidige ændringer af aftaler

Når en aftale mellem en forbruger og en virksomhed indeholder et aftalevilkår om, at virksomheden ensidigt kan ændre aftalen, så er der som udgangspunkt tale om en betydelig skævhed i aftaleforholdet mellem virksomheden og forbrugeren. Det skyldes, at forbrugeren er bundet af sine forpligtelser efter aftalen, men at virksomheden ikke er det i samme grad. Det vil derfor som udgangspunkt være i strid med hæderlig forretningsskik og redelig handlemåde, hvis virksomheden gør et sådant aftalevilkår gældende.

Det er dog muligt for virksomheder og forbrugere at indgå aftaler, som giver virksomheden en vis ret til ensidigt at ændre i aftalen Det kræver dog, at ændringsvilkåret ikke er urimeligt eller bevirker en betydelig skævhed i aftaleforholdet til ugunst for forbrugeren, jf. aftalelovens § 36 og § 38c.

For at et ensidigt ændringsvilkår ikke er ugyldigt, skal det som det helt klare udgangspunkt opfylde følgende betingelser:

  • Aftalevilkåret skal på en klar og forståelig måde beskrive, hvilke omstændigheder der kan begrunde en ændring, og hvilke retningslinjer der gælder for sådanne ændringer. Hvis der er tale om standardvilkår, følger dette også af aftalelovens § 38 b, stk. 2,
  • den erhvervsdrivendes ændringsadgang må ikke være ubegrænset eller vilkårlig,
  • den erhvervsdrivende skal være forpligtet til at give forbrugeren et individuelt varsel om ændringerne i rimelig tid, inden de træder i kraft. Varslet skal indeholde en klar og forståelig beskrivelse af ændringens omfang, begrundelsen for ændringen og om forbrugernes ret til at opsige aftalen, og
  • forbrugeren skal have ret til at opsige aftalen, inden ændringerne træder i kraft, hvis forbrugeren ikke kan acceptere de nye ændringer.

God markedsføringsskik

Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1.

Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at det som udgangspunkt er i strid med god markedsføringsskik at tilsidesætte civilretlig forbrugerbeskyttelseslovgivning.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.