Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden politianmelder vin- og spiritusvirksomhed for greenwashing
Vin- og spiritusvirksomheden Taster Wine A/S benytter mærkater i farven grøn med udsagn om CO2-venlighed på emballagen af vin importeret fra Australien og Chile. Ved fragten er der opnået en CO2-besparelse, men den udgør en mindre del af vinens samlede klimabelastning.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt vin- og spiritusvirksomheden Taster Wine A/S for vildledende markedsføring af vin. Virksomheden har siden 2019 anvendt mærkater i farven grøn med udsagn om CO2-venlighed på vinens emballage. Forbrugerombudsmanden vurderer, at mærkaterne er egnede til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at der er større klimamæssige fordele ved vinen, end hvad der rent faktisk er tilfældet.
Det drejer sig om to grønne mærkater på emballagen af Taster Wines to vin-serier Diamond Hill fra Australien og Alto Andes fra Chile. På det ene mærkat, der har været på vinemballagen siden 2019, står udsagnet ”CO2-friendly wine” og med mindre skrift i mærkatets krans udsagnet ”Approx. [hhv. 25 og 30] % reduced CO2 on transport – Learn more @ www.co2friendlywine.eu”. Det anden grønne mærkat har været på emballagen siden 2024 og her står udsagnet ”CO2-friendly bulk wine” og med mindre skrift i mærkatets krans udsagnet ”Transport in bulk = reduced CO2 impact – Learn more @ www.co2friendlybulkwine.eu”.
Taster Wine har opnået en CO2-besparelse på den oversøiske transport af sine vine fra Australien og Chile ved først at tappe vinen, når den er ankommet til Danmark. Vinen fragtes i såkaldte ”bulks”, der er store flexitanke, hvorved der kan transporteres flere liter vin på skibet end ved transport af tappede flasker. Forbrugerombudsmanden vurderer, at CO2-besparelsen alene udgør en lille del af vinens samlede klimabelastning.
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at mærkaterne er egnede til at give forbrugerne det vildledende indtryk af, at der er større klimamæssige fordele ved vinen, end der reelt er. Navnlig det fremtrædende udsagn”CO2-friendly [bulk] wine”, som forbrugerne primært vil se, og den grønne farve er egnede til at give forbrugerne det indtryk.
Taster Wine har oplyst, at de to mærkater ikke anvendes på ny emballage efter den 1. januar 2025. De vin, der fortsat har mærkaterne på emballagen, er tappet inden Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Vi ser alvorligt på markedsføring, hvor en virksomhed overdriver en mindre klima- eller miljøfordel, og forbrugerne dermed får et mere positivt indtryk af produktet, end der er faktisk grundlag for. Vi politianmelder derfor virksomheden for at give det fejlagtige indtryk, at der er større klimamæssige fordele ved dens vin, end der reelt er.
Virksomheder bør generelt passe på med ikke at overdrive deres produkters klima- eller miljømæssige fortrin i markedsføringen. I denne vurdering er det altid afgørende, hvordan forbrugerne vil opfatte markedsføringen – og her vil eksempelvis brugen af ”klimavenlig” og lignende generelle udsagn hurtigt påvirke forbrugernes forståelse af produktets klima- eller miljøpåvirkning.
Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne i markedsføringen er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.