Øvrige nyheder
Europæiske forbrugermyndigheder griber ind overfor computerspils virtuelle penge og værdier
Virksomheder, som udvikler computerspil med virtuelle penge og værdier, skal være opmærksomme på markedsføringsreglerne. EU’s netværk af forbrugerbeskyttende myndigheder (CPC) har orienteret relevante aktører i branchen om reglerne samt meddelt den svenske spiludvikler Star Stable Entertainment, at den handler i strid med en række EU-forbrugerregler.
Når virksomheder udvikler computerspil, hvor der for rigtige penge kan købes virtuelle penge eller virtuelle genstande, så er markedsføringen af de virtuelle elementer inde i spillet omfattet af markedsføringsreglerne.
Forbrugerombudsmanden har sammen med de øvrige forbrugerbeskyttende myndigheder i EU (CPC-netværket) rettet henvendelse til relevante aktører i branchen, så de kan sikre, at deres spil lever op til reglerne. Samtidig har CPC vedtaget nye retningslinjer for markedsføring af virtuelle penge i spil.
På foranledning af en klage fra den svenske forbrugerorganisation har CPC desuden meddelt den svenske spiludvikler Star Stable Entertainment om, at de overtræder en række EU forbrugerregler. CPC har blandt andet over for Star Stable Entertainment gjort klart, at:
- Det er ulovligt i en reklame direkte at opfordre børn til at købe virtuelle genstande. Det er også ulovligt at opfordre børn til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe genstandene for dem.
- Virksomheder skal afholde sig fra at presse særligt børn til at købe virtuelle genstande. Det kan for eksempel være tidsbegrænsede tilbud på virtuelle elementer i spil.
- Ved køb af virtuelt indhold skal forbrugere oplyses klart og tydeligt om både køb af og brug af virtuelle penge så de ikke vildledes til at købe mere, end de har haft til hensigt. Hvis spillet er målrettet børn, er kravene til klar og tydelig information højere.
- Hvis en spiludvikler benytter influenter i sin markedsføring, så er det spiludviklerens ansvar, at influenterne tydeligt oplyser om den kommercielle hensigt, herunder de skærpede regler om markedsføring målrettet børn.
De nye retningslinjer fra CPC om markedsføring af virtuelle penge i computerspil indeholder minimumskravene for køb og brug af virtuel valuta, herunder
- Klar og tydelig angivelse af priser og information før købet
- At prisen for virtuelt indhold i spillet ikke skjules, samt undgå at presse forbrugere til at købe virtuel valuta
- Respekt af forbrugeres fortrydelsesret
- Respekt af sårbare forbrugere, særligt når det kommer til børn
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Når virksomheder udvikler spil, hvor de inde i spillet sælger virtuelle elementer, så skal markedsføringen af de virtuelle elementer naturligvis overholde markedsføringsreglerne. Det gælder også, selv om markedsføringen foregår inde i selve spillet.
Læs EU-Kommissionens pressemeddelelse
For yderligere information, kontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98