Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden og forbrugerbeskyttende myndigheder i andre lande opfordrer mode- og tekstilindustrien til at gennemgå grøn markedsføring

Sammen med andre medlemmer af det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) sætter Forbrugerombudsmanden nu fokus på mode- og tekstilindustriens grønne markedsføring. Virksomheder i industrien opfordres til at gennemgå deres markedsføring og sikre, at de grønne påstande lever op til de forbrugerbeskyttende regler.

Forbrugerombudsmanden har sammen med en række medlemmer af ICPEN underskrevet et brev, som henvender sig til mode- og tekstilindustrien. I brevet opfordrer myndighederne industrien til at gennemgå deres markedsføring og sikre, at deres grønne påstande er i overensstemmelse med de forbrugerbeskyttende regler, særligt vildledningsforbuddet. Brevet indeholder desuden anbefalinger til, hvorledes virksomhederne kan gribe opgaven an.

Med henvendelsen til mode- og tekstilindustrien ønsker Forbrugerombudsmanden og de øvrige internationale søstermyndigheder at løfte standarden for den grønne markedsføring. Forbrugerne skal kunne træffe beslutninger om et eventuelt køb af tøj eller tekstiler på et veloplyst grundlag.

Læs brevet til mode- og tekstilindustrien her (Joint open letter to fashion retail sector on the use of environmental claims).

Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager over greenwashing i tekstilindustrien, og har siden sidste år haft øget fokus på netop tekstilindustrien. Forbrugerombudsmanden forventer at tage flere sager op over for virksomheder i tekstilindustrien i løbet af 2025.

Greenwashing er et fokusområde hos Forbrugerombudsmanden. I 2024 offentliggjorde Forbrugerombudsmanden en række nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed til virksomheder. Anbefalingerne er nu også blevet oversat til engelsk.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Forbrugere skal være i stand til at navigere i udsagn fra mode- og tekstilindustrien. Derfor er det nødvendigt, at vi nu sender en opfordring til industrien om at være opmærksom på de markedsføringsretlige grænser for grøn markedsføring.

 

Brevet er underskrevet af følgende myndigheder, der er medlemmer af ICPEN:

  • Australian Competition & Consumer Commission
  • Colombian Superintendencia de Industria y Comercio
  • Danish Consumer Ombudsman
  • Fijian Competition & Consumer Commission
  • French DGCCRF
  • Hungarian Competition Authority
  • Ministry for National Economy of Hungary
  • Irish Competition and Consumer Protection Commission
  • Korea Consumer Agency
  • Lithuanian State Consumer Rights Protection Authority
  • Procuraduría Federal del Consumidor, México
  • Netherlands Authority for Consumers and Markets
  • New Zealand Commerce Commission
  • Norwegian Consumer Agency
  • Peru Indecopi
  • Polish Office of Competition and Consumer Protection
  • Seychelles Fair Trading Commission
  • Spanish Directorate General for Consumer Affairs
  • Swedish Consumer Agency
  • Turkish Ministry of Trade

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.