Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen

Elselskabet Velkommen gav ikke forbrugerne klare og forståelige oplysninger om sin elpris. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at måden Velkommen præsenterede sin elpris på, gjorde det vanskeligt for forbrugerne at forstå, hvad Velkommens elpris var, og finde frem til, hvilke priselementer den samlede pris bestod af.

Sådan som Velkommens hjemmeside var opbygget, fik forbrugerne et indtryk af, at kunden fik en elaftale med en variabel elpris pr. kWh, som fulgte markedet time for time, med et abonnement til 1 krone, og at kunden fik 100 procent certificeret grøn strøm.

Men oplysningerne om, at Velkommens pris indeholdt flere tillæg var ikke placeret og fremhævet med samme synlighed. Det drejede sig om et spottillæg på 0,04 kr. pr. kWh og et tillæg på 0,15 kr. pr. kWh for såkaldt grøn kompensation. Det samme gjaldt oplysningerne om, at Velkommen tillagde prisen transport og afgifter. Tidligere havde Velkommen også tillagt et månedligt netadministrationsgebyr på 13,75 kr., som sidenhen blev fjernet.

Disse priselementer fremgik ikke samlet og tydeligt, men var i stedet gemt i fold-ud-menuer eller pop-up-vinduer på andre dele af hjemmesiden. Det tidligere netadministrationsgebyr fremgik alene på en underside med en liste over priser og gebyrer. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at oplysningerne om Velkommens tillæg ikke var præsenteret klart og forståeligt og ikke fremgik med samme synlighed som de priselementer Velkommen fremhævede på hjemmesiden.  

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Velkommen dermed handlede i strid med markedsføringsloven, fordi oplysningerne om elprisen var præsenteret på en måde, der kunne vildlede forbrugeren.

Forbrugerombudsmanden vurderer desuden, at Velkommen ikke oplyste klart og tydeligt om den samlede pris, eller hvordan prisen blev udregnet – hverken på hjemmesiden eller i en konkret telefonsamtale mellem en forbruger og en telefonsælger, der ringede på vegne af Velkommen.

I samtalen, der blev optaget og indsendt af en klager, oplyste sælgeren hverken om Velkommens spottillæg, tillæg for grøn kompensation eller netadministrationsgebyr.

Dermed tilsidesatte Velkommen sin oplysningspligt efter forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen. Ved at tilsidesætte sin oplysningspligt handlede Velkommen også i strid med god markedsføringsskik. 

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet og oplysningspligten over for Velkommen.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Det skal naturligvis stå klart for forbrugerne, hvad de samlet betaler for at få leveret el fra elselskaber. Og det er ikke godt nok, når priselementer er placeret mindre fremtrædende i fold-ud-menuer og pop-up-vinduer, hvor forbrugerne har svært ved at finde oplysningerne. Det gør det svært at gennemskue, hvad den samlede pris er og det er derfor vildledende og i strid med markedsføringsloven. Derfor har vi indskærpet reglerne over for Velkommen.

Forbrugerombudsmanden forventer snart at påbegynde forhandlinger af retningslinjer for prisoplysninger på elområdet, som har til formål at gøre oplysninger om elpris og prisens bestanddele mere gennemsigtige for forbrugerne og lettere at sammenligne. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er der i elbranchen et klart behov for retningslinjer, som illustrerer og præciserer lovgivningens krav til, hvordan elprisen og dens bestanddele skal oplyses til forbrugerne.

Lovgrundlag:

Elforsyningsloven

Efter elforsyningslovens § 72 b, stk. 1, fakturerer elhandelsvirksomheden elkunderne for levering af elektricitet, herunder net- og systemydelser, jf. § 73, stk. 3, elafgifter i henhold til lov om afgift af elektricitet og moms i henhold til momsloven. Elafgifter viderefaktureres uændret til det relevante aftagenummer. Endvidere viderefaktureres netvirksomheders bindende midlertidige prisnedsættelser uændret til de relevante aftagenumre.

Efter bestemmelsen sælger elhandelsvirksomheden »leveret el« til forbrugerne og fakturerer forbrugerne for den samlede betaling for levering af elektricitet, inklusive net- og systemydelser, elafgift og moms.

Markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik samt forbud mod vildledning

Ifølge markedsføringslovens § 3, stk. 1 skal erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik. En erhvervsdrivendes overtrædelse af forbrugerbeskyttelseslovgivningen vil som udgangspunkt være i strid med god markedsføringsskik.

Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte. Af § 5, stk. 2, nr. 5 følger det, at vildledningen kan relatere sig til prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel.

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Af § 6, stk. 2, nr. 5, følger det, at prisen inklusive moms og afgifter betragtes som en væsentlig oplysning ved købsopfordringer.

I markedsføringslovens § 6, stk. 3, er det videre bestemt, at når et produkts art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes.

Efter markedsføringslovens § 8, stk. 1, er det en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6, at vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet.

Overtrædelse af markedsføringslovens § 5, stk. 1 og § 6, stk. 1, kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Forbrugeraftalelovens og elleveringsbekendtgørelsens regler om oplysningspligt

Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, opregner en række pligtoplysninger, som en erhvervsdrivende skal give en forbruger, inden den erhvervsdrivende indgår en aftale med forbrugeren uden for den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg.

Ved aftaler indgået ved fjernsalg skal de i § 8, stk. 1, nævnte oplysninger gives eller stilles til rådighed for forbrugeren under anvendelse af midler, der er tilpasset den anvendte fjernkommunikationsteknik. Hvis oplysningerne gives på et varigt medium, skal de være letlæselige.

Hvis aftalen indgås ved hjælp af en fjernkommunikationsteknik, som giver begrænset plads eller tid til at formidle oplysningerne, skal den erhvervsdrivende forud for aftalens indgåelse mindst give oplysning om den erhvervsdrivendes identitet samt oplysninger om bl.a. den samlede pris og de samlede udgifter eller den måde, hvorpå prisen skal udregnes, som nævnt i § 8, stk. 1, nr. 6 og 7, jf. § 11, stk. 2.

Indgår en forbruger en fjernsalgsaftale ved hjælp af elektroniske midler og pålægger aftalen forbrugeren en betalingsforpligtelse, skal dette være angivet klar og tydeligt på det sted, hvor bestillingen afgives. Endvidere skal virksomheden tydeligt og i fremhævet form, og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling, gøre forbrugeren opmærksom på oplysninger om bl.a. den samlede pris og de samlede udgifter eller den måde, hvorpå prisen skal udregnes, som nævnt i § 8, stk. 1, nr. 6 og 7, jf. § 12, stk. 1.

Det fremgår endvidere af forbrugeraftalelovens § 9, stk. 3, at hvis den erhvervsdrivende ikke har givet forbrugeren oplysning om eventuelle yderligere omkostninger eller andre udgifter, jf. § 8, stk. 1, nr. 6 og 7, er forbrugeren ikke forpligtet til at betale disse omkostninger eller udgifter. 

Overtrædelse af forbrugeraftalelovens § 11, kan straffes med bøde, jf. § 34, stk. 1.

Manglende overholdelse af forbrugeraftalelovens bestemmelser, herunder bestemmelserne om den erhvervsdrivendes oplysningspligt, vil desuden kunne udgøre en overtrædelse af god markedsføringsskik.

Elleveringsbekendtgørelsens § 3 fastsætter en tilsvarende oplysningspligt specifikt for kontrakter om levering af elektricitet. Ifølge bestemmelsen skal betingelserne i kontrakten skal være rimelige, gennemsigtige og klart forståelige. I kontrakten skal der efter bekendtgørelsens § 3, stk. 3, angives bl.a. en klar og let forståelig angivelse af metoden til udregning af elprisen, og alle forbrugsafhængige omkostninger, ud over den rene elpris, fx tillæg til spotmarkedsprisen, der skal oplyses særskilt i øre pr. kWh, samt alle faste priselementer forbundet med kontrakten ud over prisen på el, herunder elhandelsvirksomhedens abonnement og obligatoriske gebyrer. Der skal gives oplysning om kontraktens betingelser forud for kontraktens indgåelse, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 5. 

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.