Øvrige nyheder
International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring
Forbrugerombudsmanden har sammen med øvrige myndigheder i det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) opfordret flybranchen til at gennemgå branchens grønne markedsføring. Forbrugerne skal kunne gennemskue flyselskabernes indsats for at nedbringe CO2-udledning.
Forbrugerombudsmanden og netværket af forbrugerbeskyttende myndigheder i andre lande (ICPEN) opfordrer flybranchen til at gennemgå sine udsagn om grøn markedsføring. I et fælles brev fra nedenstående ICPEN-myndigheder opfordres branchen til at hæve niveauet for markedsføring med grønne udsagn, så forbrugerne kan foretage et informeret valg af flyselskab, når de ønsker at flyve.
Flybranchen står årligt for omkring tre procent af verdens samlede CO2-udledning fra menneskelige aktiviteter, og hensigten med brevet er at give forbrugere bedre mulighed for at gennemskue, hvilke flyselskaber der gør mest for at nedbringe deres CO2-udledning ved hjælp af innovation og investering i teknologi.
Forbrugerombudsmanden og de øvrige internationale søstermyndigheder opfordrer blandt andet branchen til at:
• Sørge for, at alle påstande er korrekte, klare og præcise.
• Undgå at benytte vage og generelle udsagn.
• Kun komme med miljøpåstande, hvis der er tilstrækkelig dokumentation for dem.
• Fokusere på konkrete tiltag, som allerede er gennemført eller i gang, i stedet for at markedsføre sig med løfter om fremtiden.
Forbrugerombudsmandens har tidligere modtaget klager over flybranchen og har senest politianmeldt et flyselskab for vildledende miljømarkedsføring.
Sagen er endnu ikke afgjort. I 2023 indgav den europæiske forbrugerbeskyttelsesorganisation, BEUC, en klage til de forbrugerbeskyttende myndigheder i Europa (CPC-netværket) over 17 flyselskabers markedsføring med klimaudsagn. Også disse sager er fortsat under behandling i CPC-netværket.
Greenwashing er et særskilt og vigtigt fokusområde hos Forbrugerombudsmanden. I efteråret 2024 offentliggjorde Forbrugerombudsmanden nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed til virksomheder.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
Det skal være muligt for forbrugerne at navigere i klimaudsagn fra flybranchen. Det er en branche, der udleder meget CO2, og derfor er det vigtigt, at markedsføringen er transparent, afbalanceret og korrekt. Med denne fælles opfordring ønsker vi at understøtte, at forbrugerne kan vælge flyselskab på et oplyst og ikke-vildledende grundlag.
Brevet er underskrevet af følgende myndigheder, der er medlemmer af ICPEN:
- Belgian Directorate General for Economic Inspection
- Chile Servicio Nacional del Consumidor
- Colombian Superintendencia de Industria y Comercio
- Colombian Superintendencia de Transporte
- COMESA Competition Commission
- Danish Consumer Ombudsman
- Fijian Competition & Consumer Commission
- Hungarian Competition Authority
- The Netherlands Authority for Consumers and Markets
- New Zealand Commerce Commision
- Norwegian Consumer Agency
- Peru Indecopi
- Polish Office of Competition and Consumer Protection
- Turkish Ministry of Trade
- Slovak Trade Inspection
- Spanish Directorate General of Consumer Affairs
- Swiss State Secretariat for Economic Affairs SECO
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.