Øvrige nyheder

Dom: Ejendomsudvikler lovede for mange kvadratmeter i projektbyggeri og skal betale bøde på en kvart million kroner

Ejendomsudvikleren NPV A/S skal betale en bøde på 250.000 kroner i en sag om vildledning om kvadratmeter. I salgsbrochuren til et projektbyggeri havde NPV i plantegningerne angivet flere kvadratmeter i rummene, end der reelt var i de færdige boliger. Forbrugerombudsmanden politianmeldte sagen, som Østre Landsret nu har afgjort.

Østre Landsret har idømt projektudvikleren NPV A/S en bøde på 250.000 kroner i en sag om markedsføring af projektbyggeri.  

Sagen vedrører markedsføring i perioden maj 2014 til juni 2016 af projektbyggeriet ”Strandgården” på Amager, hvor størrelsen af rummene i de færdige boliger ikke matchede størrelsen i salgsbrochuren.

I salgsbrochuren for projektet angav ejendomsselskaberne arealer af de enkelte rum på plantegningerne. I de anførte kvadratmetertal var vægge og mure medtaget, så det svarede til det samlede tinglyste areal af lejlighederne. Landsretten vurderede, at det var vildledende at anvende disse arealer i plantegningen og bemærkede, at der var tale om væsentlige arealforskelle.

For eksempel var en af lejlighederne ifølge plantegningen på i alt 94 m2, når man lagde de oplyste arealer for hvert rum sammen. Men det indvendige areal på den færdigbyggede lejlighed var kun 78 m2.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte 8. maj 2018 NPV A/S og ejendomsmægleren Paulun Bolig Amager A/S efter at have fået en klage fra 33 købere af projektlejligheder i ”Strandgården”. I november 2022 afgjorde Københavns Byret, at arealangivelserne på plantegningerne var særdeles grov vildledning og idømte NPV en bøde på 2 millioner kroner og Paulun Bolig Amager en bøde på 1,5 millioner kroner. Begge selskaber ankede byrettens dom. Paulun Bolig Amager er taget under konkursbehandling siden dommen i byretten og er derfor ikke længere en del af ankesagen.

Hverken byretten eller landsretten fandt det tilstrækkeligt bevist, at potentielle købere også blev vildledt om lejlighedernes størrelse på hjemmesiden for ”Strandgården”. På hjemmesiden stod betegnelsen ”nettoareal” om lejlighedernes tinglyste areal. Forbrugerombudsmanden havde vurderet, at ordet ”nettoareal” også kunne vildlede en gennemsnitsforbruger.

Bøden er udmålt efter de tidligere bødekriterier. Den tilsigtede skærpelse i den nye bødemodel, der blev indført med virkning fra januar 2022, fandt altså ikke anvendelse på forholdene i sagen. Landsretten fandt, at bøden under hensyn til overtrædelsens grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst, skulle fastsættes til 500.000 kroner. Bøden blev dog nedsat til 250.000 kroner grundet lang sagsbehandlingstid ved anklagemyndigheden og domstolene.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Når man som forbruger køber en projektlejlighed, har man kun salgsmaterialet at basere sin købsbeslutning på. Derfor er det i mine øjne groft vildledende, hvis arealerne angivet i plantegningen for lejligheden ikke er til at regne med, så forbrugeren måske beslutter at købe en lejlighed, som viser sig at være mindre end arealerne på tegningen, når den står færdig. Køb af fast ejendom er en af de største og mest vidtrækkende beslutninger, vi træffer som forbrugere, og derfor er det helt afgørende, at man kan stole på de oplysninger, som man træffer sin beslutning på grundlag af.


Lovgivningen på området:

Markedsføringslovens § 5 og § 6 forbyder vildledning af forbrugere.

Markedsføringslovens § 5, stk. 1, har følgende ordlyd:

"En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte."

Markedsføringslovens § 6, stk. 1, har følgende ordlyd:

"En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde."

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Pressekontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.