Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringsregler i sag om Peugeot-biler
Virksomheden Wismo Automotive A/S markedsførte en otte års serviceaktiveret garanti på to Peugeot bilmodeller, men garantien var ikke tilgængelig i Danmark. Forbrugerombudsmanden vurderer, at der var tale om vildledende markedsføring, og indskærper reglerne over for virksomheden.
Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne om vildledende markedsføring over for Wismo Automotive A/S. Selskabet har markedsført bilmodellerne Peugeot E-3008 og E-5008 med urigtige oplysninger om, at bilerne havde en 8 års serviceaktiveret garanti, kaldet Allure Care.
Forbrugerombudsmandens vurderer, at Wismo Automotive har markedsført sig med urigtige oplysninger, der har kunnet påvirke den økonomiske adfærd hos forbrugerne, hvilket er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud.
Wismo Automotive begyndte i marts 2024 at markedsføre bilerne med Allure Care gennem pressemeddelelser, kampagnesider og i et nyhedsbrev. Det gjorde virksomheden på baggrund af oplysninger fra Peugeot om, at ordningen ville blive lanceret i Danmark. Efterfølgende blev Wismo Automotive informeret om, at Allure Care ikke ville blive introduceret på det danske marked på daværende tidspunkt.
På den baggrund vurderer Forbrugerombudsmanden, at Wismo Automotive har overtrådt markedsføringslovens vildledningsbestemmelse. Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at indskærpe reglerne om vildledende markedsføring over for Wismo Automotive.
Ved beslutningen om at afslutte sagen med en indskærpelse har Forbrugerombudsmanden lagt vægt på, at Wismo Automotive straks tog initiativ til at fjerne den vildledende markedsføring, da de blev opmærksomme på, at Allure Care ikke ville komme til Danmark alligevel, og at Wismo Automotive forsøgte at imødekomme en række af de købere, som potentielt kunne have lagt vægt på den 8 års serviceaktiverede garanti i deres købsbeslutning, ved at tilbyde dem en serviceaktiveret garanti svarende til betingelserne for Allure Care.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Når en bil markedsføres med en otteårig serviceaktiveret garanti, kan det have stor betydning for forbrugerens købsbeslutning. Virksomheder har en pligt til at sikre, at oplysninger i deres markedsføring er korrekte. Derfor har vi valgt at indskærpe reglerne på området for Wismo Automotive.
Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
I bestemmelsens stk. 2, oplistes en ikke-udtømmende liste over elementer, som vildledning kan relatere sig til. I henhold til § 5, stk. 2, nr. 2, kan vildledning relatere sig til de væsentligste egenskaber ved produktet.
Efter markedsføringslovens § 8, stk. 1, er det en betingelse for, at der er handlet i strid med markedsføringslovens § 5, at vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.