Øvrige nyheder

Annoncør og annonceplatform overtrådte markedsføringsloven med udsagn om kræft

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en annonce fra RadonDanmark har kunne give det indtryk, at foretagelsen af et indeklimatjek i sig selv var tilstrækkeligt til at undgå kræft. Bownty ApS havde et medansvar som annonceplatform og havde også havde været med til at udarbejde annoncen.

”TJEK DIT INDEKLIMA & UNDGÅ KRÆFT”. Sådan lød teksten i en annonce for radonmåling fra RadonDanmark (Kjær Hansen ApS), som blev bragt på Bownty ApS’ annonceplatform bownty.dk og i enkelte nyhedsbreve fra den 29. januar 2025 og frem til den 20. februar 2025. Der blev klikket 35 gange på annoncen.

Ifølge oplysninger fra Sundhedsstyrelsen kan radonpåvirkning udgøre en risiko for at få kræft, men det er kun en af flere faktorer. Det kan ikke deraf konkluderes, at man helt kan undgå kræft ved at få tjekket sit indeklima. 

Virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af de markedsføringsudsagn, de kommer med, og det er forbudt at påstå, at et produkt eller en ydelse kan forebygge eller helbrede sygdomme, hvis virksomheden ikke kan dokumentere den virkning. Da RadonDanmark og Bownty ApS ikke har kunne dokumentere, at man kan undgå kræft ved at få tjekket sit indeklima, var udsagnet efter Forbrugerombudsmandens vurdering vildledende i strid med markedsføringsloven. 

Forbrugerombudsmanden har også vurderet, at udsagnet spillede på en frygt hos forbrugere for at få kræft, hvis de ikke fik foretaget et indeklimatjek. Derfor var udsagnet også i strid med god markedsføringsskik.

Bownty ApS havde som annonceplatform et medansvar for markedsføringen, som blev gjort tilgængelig på deres hjemmeside, særligt fordi de havde udarbejdet den i samarbejde med annoncøren.

Annoncen blev fjernet straks efter, Forbrugerombudsmanden tog kontakt til virksomhederne.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Virksomheder må hverken spille på forbrugeres frygt eller komme med sundhedsmæssige påstande, de ikke kan dokumentere. I denne sag har det derfor været i strid med markedsføringsloven at påstå, at man ved et indeklimatjek kan undgå kræft.

   

Sagen er et af efterhånden mange eksempler på, at reglerne i markedsføringsloven rækker ud over selve annoncøren. Den viser, at annonceplatforme kan have et medansvar for det indhold, der vises på deres platforme, særligt hvis de har været med til at udarbejde det.

 

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 5, må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med § 5, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Desuden følger det af § 9, sammenholdt med pkt. 17 i lovens bilag 1, at det ikke må hævdes i modstrid med sandheden, at et produkt kan helbrede sygdomme, funktionsforstyrrelser eller misdannelser.

Det følger i øvrigt af markedsføringslovens § 13, at erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold. 

Det følger markedsføringslovens § 3, stk. 1, at erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Af lovbemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at den finder anvendelse på forhold vedrørende smag og anstændighed, og den beskytter f.eks. mod handelspraksis, der spiller på frygt eller ulykke.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.