Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden politianmelder Minecraft-influents virksomhed

En række YouTube-videoer, hvor influenter spiller computerspillet Minecraft, indeholder skjult reklame og direkte opfordringer til køb. YouTube-kanalen drives af en influent gennem en virksomhed, og der er tale om videoer målrettet børn. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som politianmelder virksomheden for overtrædelse af markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden bag en YouTube-kanal for at have overtrådt markedsføringsloven. På kanalen vises primært videoer, hvor influenter spiller Minecraft. Virksomheden er ejet af en af de influenter, der optræder i videoerne.

Sagen vedrører fire videoer, som er vist på YouTube-kanalen i perioden juli 2024 til februar 2025. Videoerne indeholder skjult reklame og opfordrer direkte til køb af influenternes produkter. 

Forbrugerombudsmanden vurderer, at der er tale om videoer målrettet børn og unge under 18 år. Den vurdering bygger blandt andet på, at Minecraft er et af de mest populære spil blandt børn og unge i aldersgruppen 6-15 år, samt at YouTubes kanaler er let tilgængelige for ikke-abonnenter, og at en del mindre børn ser YouTube via deres forældres profiler. 

Forbrugerombudsmanden vurderer også, at der er tale om en overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame. Videoerne har en kommerciel hensigt, da de omtaler influenternes produkter. Det er ikke tilstrækkeligt, at der er anført ”#reklame” i videoernes beskrivelser og heller ikke, at der undervejs i videoen kommer et skilt med ”Reklame”. Forbrugerne skal oplyses tydeligt om, at det er en reklame, inden de vælger at klikke på videoen for at se den. Det skal derfor fremgå tydeligt alle steder, videoen kan tilgås fra, at det er reklame. 

Endelig vurderer Forbrugerombudsmanden, at børn og unge direkte opfordres til at købe eller overtale deres forældre til at købe virksomhedens produkter, hvilket også er ulovligt. Det gør de med udsagn i videoerne som for eksempel: ”så sid klar inde på vores hjemmeside […]”, ”det kommer til at blive solgt rigtig hurtigt” og ”skynd jer at sige det videre til jeres forældre”. Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse også en overtrædelse, når der i beskrivelserne til videoerne står ”køb […]” eller ”køb […] her”.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Der er rigtig mange børn og unge, som hygger sig med at se videoer, hvor influenter bygger i Minecraft. Men de er sårbare forbrugere, som kan have svært ved at gennemskue om det, de ser, er reklame eller ej. Vi har her at gøre med en sag, hvor influenter har udnyttet disse situationer til egen vinding, og det er strafbart.

 

Erhvervsdrivende influenter med børn og unge i målgruppen skal være ekstra opmærksomme i deres markedsføring. Gennem det seneste år har vi haft særlig fokus på et informere og vejlede om reglerne på området, så det burde efterhånden stå klart, hvad man må og ikke må. Derfor politianmelder vi, når vi ser overtrædelser, som det er tilfældet her.

 

Lovgrundlag:

Det følger af markedsføringslovens § 6, stk. 4, at erhvervsdrivende klart skal oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handels-praksis, herunder reklame. Det betyder, at skjult reklame og skjulte kommercielle hensigter i øvrigt er forbudt. Reklame og andre kommercielle hensigter skal derfor tydeligt markeres som sådan, medmindre det allerede fremgår tydeligt af sammenhængen, at der er en kommerciel hensigt bag.

Der gælder et skærpet krav til reklamemarkeringen, når en reklame retter sig mod børn og unge under 18 år. Det skal derfor være meget tydeligt, at der er tale om reklame, hvis en reklame er rettet mod børn og unge.

Hvis der er tale om reklame, og det ikke er tydeligt af den sammenhæng, reklamen indgår i, skal det markeres som reklame på en måde, så målgruppen forstår, at der er tale om reklame. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at det sjældent vil være tydeligt af sammenhængen, at der er tale om reklame, når det er rettet mod børn og unge. Denne vurdering skærpes, jo yngre målgruppen er.

Det er ulovligt direkte at opfordre børn til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som f.eks. en reklame vedrører. Det står i markedsføringslovens § 9 sammenholdt med pkt. 28 i lovens bilag 1. Det gælder også, hvis sådanne opfordringer sker som led i influenters omtale af produkter.

Ved vurderingen af, om der er tale om en direkte opfordring til køb, kan der lægges vægt på markedsføringens udformning, det anvendte medie, sprogbrugen, emner eller tegn, der kan appellere til børn, links til køb samt aldersbegrænsninger, f.eks. om der er anvendt et aldersfilter.

Bestemmelsen omfatter kun direkte opfordringer til køb, og indirekte opfordringer til at købe et produkt er derfor ikke omfattet. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at der som udgangspunkt kan oplyses om, hvor et produkt kan købes på en neutral og objektiv måde. Der kan som udgangspunkt også gives faktuelle oplysninger om et produkt, ligesom et produkt kan beskrives i positive vendinger, f.eks. ”jeg har lavet noget superlækkert merch”.

Markedsføringen vil dog altid skulle vurderes konkret og i sin helhed.

Læs mere om de særlige regler, der skal beskytte børn og unge her:

Markedsføring rettet mod børn og unge

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.