Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden indskærper regler om markedsføring af alkohol over for handelsforening
Handelsforeningen Køge Handel har i et Facebook-opslag med reklame for Rosé Rosé Festival henvendt sig til børn, der kunne søge om at gå med i en Rosenparade. Forbrugerombudsmanden har indskærpet forbuddet mod alkoholreklamer målrettet mindreårige over for Køge Handel.
Forbrugerombudsmanden har over for Køge Handel indskærpet markedsføringslovens forbud imod enhver omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol i reklamer, der retter sig mod børn og unge under 18 år.
Køge Handel er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse at betragte som erhvervsdrivende, og skal derfor overholde markedsføringslovens regler, herunder også de særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden har bl.a. lagt vægt på, at foreningen er en samling af erhvervsdrivende i Køge og omegn, og at foreningen har til formål at fremme handel, service og erhverv i Køge.
I et Facebook-opslag fra Køge Handel lød det blandt andet:
”Til vores Rosenparade under Rosé Rosé Festival 2025, søger vi glade piger og drenge i alderen 6-13 år som har lyst til at være vores ROSENBØRN […]”.
Opslaget var ledsaget af et billede, hvorpå der blandt andet var børn og festivalens logo, der består af et vinglas med en rose i. På logoet står der endvidere ”Rosé Rosé Køge”.
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at festivalens logo og navn henviser til og omtaler alkohol. Samtidig retter opslaget sig direkte mod børn og unge ved at billedet viser børn og ved at skrive:
”Det kræver at du: Er mellem 6-13 år, Har en fin/pæn kjole eller skjorte og bukser på, Har din egen lille kurv, Kan lytte efter beskeder der bliver givet og følge trop, Kan gå med i paraden i en time”.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op, efter at have modtaget en klage over Køge Handels markedsføring af Rosé Rosé Festivalen fra Alkoholreklamenævnet.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Børn og unge er sårbare forbrugere, og de har krav på en særlig beskyttelse i markedsføringen. Vi forventer derfor, at alle erhvervsdrivende udviser særlig omhu i deres markedsføring rettet mod børn og unge, og at de erhvervsdrivende respekterer forbuddet mod enhver omtale af eller henvisning til alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge.
Lovgrundlag
Ifølge markedsføringslovens §11, stk. 2, må markedsføring, der retter sig mod børn og unge under 18 år, ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år.
Markedsføringslovens § 11, stk. 2, indeholder således et generelt forbud mod markedsføring af bl.a. alkohol, når markedsføring er rettet mod børn og unge, og det gælder, uanset om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel i markedsføringen.
Pressekontakt
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.