Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne over for influent
En influent, der laver indhold om naturen til børn og unge under 18 år, har smagt på giftige svampe, bær og planter i videoer på YouTube og TikTok. Forbrugerombudsmanden vurderer, at influenten har overtrådt markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringsloven over for en influent, der i fire videoer på YouTube og TikTok smagte på giftige svampe, bær og planter. Influentens indhold på YouTube og TikTok omhandler naturen og har et tydeligt formidlende og oplysende formål. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, var der dog ikke en tilstrækkelig pædagogisk, samfundsmæssig eller anden saglig begrundelse for at smage på giftige svampe, bær og planter i videoerne. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at videoerne var i strid med markedsføringsloven, fordi det ifølge loven er forbudt at lave indhold rettet mod børn og unge, der indirekte opfordrer til farlig og hensynsløs adfærd.
Børn og unge er særligt sårbare grundet deres naturlige godtroenhed, manglende erfaring og kritiske sans, mens de på samme tid er lette at påvirke. For at beskytte børn og unge gælder der derfor særlige regler i markedsføringsloven, når erhvervsdrivende henvender sig til dem.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at influenten skal overholde markedsføringsloven på sin YouTube- og TikTok-kanal, og at influentens digitale univers henvender sig til børn og unge på baggrund af den anvendte humor, musik og klipning, samt manglende anvendelse af aldersfilter på videoerne. Desuden er det generelt Forbrugerombudsmandens vurdering, at alt indhold på TikTok som udgangspunkt retter sig mod børn og unge.
I fire forskellige videoer smagte influenten på giftige svampe, bær og planter. Det er forbundet med stor fare, hvis børn og unge lader sig inspirere af videoerne og selv forsøger at smage eksempelvis giftige planter. Selvom videoerne indeholdt advarsler om, at seerne ikke selv burde smage på giftige planter mv., lægger Forbrugerombudsmanden vægt på, at influenten har stor gennemslagskraft og påvirkningsmulighed over for netop børn og unge. Derfor vurderer Forbrugerombudsmanden, at influenten indirekte opfordrer til farlig og hensynsløs adfærd i de fire videoer. Forbrugerombudsmanden har bl.a. også lagt vægt på, at der ikke er en tilstrækkelig pædagogisk, samfundsmæssig eller anden saglig begrundelse for, at influenten smager på giftige svampe, bær og planter.
Influenten har efter Forbrugerombudsmandens henvendelse straks fjernet de fire videoer fra de sociale medier og gennemgået alt sit øvrige indhold. På den baggrund har Forbrugerombudsmanden efter omstændighederne fundet det rigtigst at afslutte sagen med at indskærpe reglerne overfor influenten.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Markedsføringsloven indeholder særlige regler, der skal beskytte børn og unge, fordi de er mere sårbare over for indhold som de videoer, influenten har offentliggjort. I de fire videoer overtræder influenten reglerne, fordi influenten indirekte opfordrer til farlig og hensynsløs adfærd, som kan påvirke børn og unge og i værste fald få alvorlige konsekvenser for dem. Det gælder også, selvom influentens formål med videoerne var at formidle og oplyse om naturen.
Lovgivningen på området:
Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år må ikke direkte eller indirekte opfordre til farlig eller hensynsløs adfærd. Det står i markedsføringslovens § 11, stk. 1.
Det betyder, at markedsføring rettet mod børn og unge ikke uden pædagogisk, samfundsmæssig eller anden saglig begrundelse må indeholde afbildning eller beskrivelser af farlige situationer eller af situationer, der tilsidesætter almindelig sikkerhed.
Bestemmelsen vil f.eks. omfatte en reklame, hvor man viser modeller med plastikposer over hovederne, og hvor det vil være forbundet med stor fare, hvis børn inspireret af reklamen gør det samme.
Overtrædelse af markedsføringslovens § 11, stk. 1, kan straffes med bøde efter markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Læs mere om reglerne for markedsføring rettet mod børn og unge på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
Pressekontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.