Øvrige nyheder
Netbutik idømt en bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementer
Virksomheden HappyHello A/S er blevet dømt for vildledende markedsføring på netbutikken Littlehappy.dk. Netbutikken solgte bl.a. legetøj og børnebøger til fordelagtige priser uden tydeligt at gøre opmærksom på, at kunderne ved at købe varerne automatisk blev tilmeldt et løbende abonnement. HappyHello A/S er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner, men har valgt at anke dommen til landsretten.
Netbutikken Littlehappy.dk krævede et månedligt abonnement på 98 eller 168 kr. for, at forbrugere kunne handle på hjemmesiden. Netbutikken oplyste dog ikke tydeligt om abonnementet og prisen for det og brugte de kortoplysninger, som forbrugeren havde indtastet ved køb af varen i netbutikken, til også at trække månedlige betalinger for abonnementet.
Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på netbutikken af forbrugere, der havde købt varer på hjemmesiden littlehappy.dk og samtidig var blevet tilmeldt et abonnement, som de havde betalt for i flere måneder uden at have opdaget det.
På baggrund af klagerne besluttede Forbrugerombudsmanden i august 2020 at politianmelde virksomheden for vildledende markedsføring i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6.
Retten i Næstved idømte netbutikken en bøde på 400.000 kr.
Udover den vildledende markedsføring på netbutikken Littlehappy.dk er HappyHello A/S også blevet dømt for på den nu lukkede hjemmeside Happyhello.dk at have markedsført produkter, hvor det heller ikke var oplyst tydeligt, at forbrugeren tilmeldte sig et løbende abonnement.
Virksomheden blev også dømt for på Facebook og via Google Shopping at have vildledt forbrugerne ved heller ikke dér at have oplyst om, at man ved køb på Littlehappy.dk blev tilmeldt et løbende abonnement.
Det fremgår af dommen vedr. strafudmålingen:
”Retten har ved fastsættelse af bødens størrelse lagt vægt på, at der er tale om flere overtrædelser af markedsføringslovens regler, at overtrædelserne er foregået over en årrække, at tiltalte ikke er ophørt med overtrædelserne, efter at tiltalte var gjort opmærksom herpå af forbrugerombudsmanden samt størrelsen af tiltaltes omsætning i de relevante år.”
HappyHello A/S har valgt at anke dommen til landsretten.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler:
Når en virksomhed sælger varer på nettet, hvor der er tilknyttet et abonnement, skal abonnementet være markedsført lige så klart og tydeligt som de enkelte varer og priserne for dem, så forbrugerne ikke er et øjeblik i tvivl om, at de får et løbende abonnement med i købet.
Det har ikke været tilfældet i sagen her, og jeg er derfor tilfreds med, at det endnu engang bliver slået fast - denne gang af Retten i Næstved - at hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken - eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne - så er der tale om vildledende markedsføring.
Lovgrundlag:
Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må virksomheder heller ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98