Øvrige nyheder
                                    
                                    
                            
Netbutik idømt en bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementer
Virksomheden Plus Global ApS er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner for at have vildledt forbrugere om abonnementer på netbutikken plusshop.dk. Virksomheden blev dog frifundet for en del af gerningsperioden, og Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at søge om tilladelse til at anke sagen til landsretten.
Plus Global ApS, som står bag netbutikken plusshop.dk, er af Retten i Aalborg blevet idømt en bøde på 400.000 kroner for vildledende markedsføring. Plusshop.dk solgte blandt andet shampoo, cremer og rengøringsartikler på netbutikken uden tydeligt at gøre opmærksom på, at forbrugerne automatisk blev tilmeldt et løbende abonnement, når de købte en vare.
Abonnementet kostede 139 kroner om måneden, men netbutikken oplyste hverken tydeligt om abonnementet eller prisen for det. Til trods for det brugte netbutikken de kortoplysninger, som forbrugeren havde indtastet ved køb af varer i netbutikken, til også at trække de månedlige betalinger for abonnementet.
Plus Global ApS er desuden blevet dømt for at have vildledt forbrugerne på Google Shopping, på Facebook og i bannerannoncer.
De forbrugere, der havde henvendt sig til Forbrugerombudsmanden, havde betalt for et abonnement i flere måneder uden at have opdaget det.
I dommen står der blandt andet:
"Efter hjemmesidens fremtræden, hvor det obligatoriske medlemskab gennemgående blev omtalt med mindre tekst og til dels adskilt fra de fysiske produkter og markedsføringen af disse, må det antages, at de fysiske produkter for en forbruger fremstod som den væsentligste ydelse, mens medlemskabet, uanset at det blev omtalt, i væsentlig grad trådte i baggrunden."
Ved strafudmålingen har Retten i Aalborg lagt vægt på:
"[…]at overtrædelserne har fundet sted over en længere periode også efter Forbrugerombudsmandens indskærpelse og har været et centralt element i webshoppen, der har medført en stor omsætning og indtjening for selskabet."
Plus Global ApS havde løbende foretaget justeringer af hjemmesidens layout, men det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at plusshop.dk på intet tidspunkt i gerningsperioden havde opfyldt kravene i markedsføringsloven.
Virksomheden blev dømt for vildledning på hjemmesiden i perioden fra den 1. april 2019 og frem til november 2021, men frifundet for vildledende markedsføring i perioden fra november 2021 og frem til maj 2024, idet retten i denne periode ikke fandt, at hjemmesiden var egnet til at vildlede forbrugere.
Direktøren for virksomheden var ligeledes tiltalt i sagen, men blev frifundet. Forbrugerombudsmandens ankeansøgning omfatter ikke sagen mod direktøren.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler:
Vi er enige med Retten i Aalborg for så vidt angår det, der kan udledes af dommen om, at forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, meget klart og tydeligt skal gøres opmærksom på abonnementet. Hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken - eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne - så er der tale om vildledende markedsføring.
Dog er vi ikke enige i rettens vurdering af, at der på hjemmesiden i perioden fra november 2021 til maj 2024, hvor virksomheden havde foretaget visse justeringer af layoutet, ikke også var tale om vildledning i forhold til abonnementet, og vi har derfor søgt om at tilladelse til at anke sagen til landsretten - dog kun for så vidt angår virksomheden.
Plus Global ApS blev i 2022 af Vestre Landsret straffet for på hjemmesiden ophørspriser.dk at lokke forbrugere i en lignende abonnementsfælde. Dengang blev virksomheden idømt en bøde på 250.000 kr. og fik konfiskeret 3.2 mio. kr. i fortjeneste.
Lovgrundlag:
Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må virksomheder heller ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98
