Øvrige nyheder
Dom: AYA&IDA får bøde på 140.000 kroner for greenwashing
Retten i Kolding har afgjort, at virksomheden AYA&IDA ApS har vildledt forbrugerne med udsagn om miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. AYA&IDA skal betale en bøde på 140.000 kroner for overtrædelserne. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for greenwashing i november 2024.
AYA&IDA ApS, der blandt andet sælger drikkeflasker af rustfrit stål, skal betale en bøde på 140.000 kroner for vildledende markedsføring. Virksomheden har i forskellige perioder i årene 2021-2024 blandt andet markedsført sine produkter med udsagn som ”den bæredygtige drikkeflaske”, ”bæredygtige hverdagsprodukter” og “AYA&IDAs produkter er sunde for dig og for vores planet”. De ulovlige udsagn stod på virksomhedens hjemmeside, i flere opslag på AYA&IDAs profiler på Instagram og Facebook og på emballagen til AYA&IDAs produkter.
Retten i Kolding skriver blandt andet i dommen:
”Tiltalte har under sagen ikke tilstrækkeligt dokumenteret, heller ikke ved oplysningerne fra HOFOR, rigtigheden af de ovenfor nævnte udsagn om, at tiltaltes produkter faktisk er bæredygtige eller har miljømæssige fortrin i forhold til andre tilsvarende og/eller konkurrerende produkter, hvilket strider med kravet i markedsføringslovens § 13 om, at den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.”
[…]
”Retten lægger til grund, at tiltaltes udsagn om bæredygtighed og miljørigtighed på hjemmesiden, sociale medier og produktionsemballager er sket helt eller delvist i markedsføringsmæssig øjemed for at fremme omsætningen af tiltaltes produkter. Markedsføringen har, jævnfør det ovenfor anførte, herefter været vildledende.”
Sagen er den første afgjorte straffesag ved domstolene om markedsføring af produkter med bæredygtighedsudsagn.
I november 2024 politianmeldte Forbrugerombudsmanden AYA&IDA for at have brugt vildledende udsagn om miljø og bæredygtighed i sin markedsføring. Som begrundelse for at bruge udsagnene har AYA&IDA blandt andet oplyst, at virksomhedens drikkeflasker er lavet af rustfrit stål, som er et holdbart materiale, der kan anvendes igen og igen, og at forbrugere kan undgå mikroplast ved at købe AYA&IDAs produkter. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at AYA&IDAs produkter ikke har særlige miljøfortrin, der adskiller sig fra andre tilsvarende produkter på markedet, herunder drikkeflasker af rustfrit stål.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Med dommen slår retten fast, at virksomheder ikke må give udtryk for, at deres produkter er mere miljøvenlige, end de faktisk er. Og de skal kunne dokumentere deres påstande. Dommen viser også, at virksomheder kan straffes med bøder, hvis de bruger miljø- og bæredygtighedsudsagn uden at have tiltag, som begrunder brugen af disse udsagn.
Det er helt afgørende, at virksomheder ikke markedsfører produkter som bedre for miljøet, end de reelt er - både for forbrugere, der ønsker at vælge produkter, som har et mindre miljø- og klimaaftryk, men også for de virksomheder, som skaber produkter, der reelt er bedre for vores klima og miljø, og som på dette område adskiller sig fra andre produkter.
Rettens journalnummer i sagen er SS 3-2731/2025.
AYA&IDA har mulighed for at anke dommen til landsretten inden for 14 dage.
Læs Forbrugerombudsmandens anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Lovgivningen på området:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne i markedsføringen er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold. Det fremgår af markedsføringslovens § 13.
Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel medfører en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98