Øvrige nyheder

Luxplus politianmeldt for vildledning af adskillige europæiske forbrugere

Luxplus ApS har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledt forbrugere i Danmark, Holland og Belgien. Forbrugerne er ved køb af bl.a. skønhedsprodukter til fordelagtige priser ikke tydeligt blevet gjort opmærksomme på, at de samtidigt tegnede et betalingsabonnement på Luxplus’ hjemmesider. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt selskabet for lovovertrædelserne, der har stået på i længere periode.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en række klager fra danske forbrugere og konkurrenter over hjemmesiden luxplus.dk. Klagerne vedrørte prissætningen på Luxplus’ produkter, og at forbrugere blev tilmeldt betalingsabonnementer uden at være klar over det. Forbrugerombudsmanden har endvidere modtaget henvendelser fra de hollandske og belgiske forbrugermyndigheder, der ligeledes har modtaget en lang række klager fra forbrugere.

Luxplus sælger skønhedsprodukter med rabat via sine hjemmesider i flere lande, men for at få adgang til rabatterne kræves der ifølge Luxplus medlemskab af virksomhedens ”beauty club”. Forbrugerne blev efter Forbrugerombudsmandens vurdering imidlertid ikke tydeligt informeret om, at de tegnede et abonnement ved køb af varer til den nedsatte pris. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at Luxplus’ hjemmesider i Holland, Belgien og Danmark er indrettet på en måde, der vildleder forbrugerne.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at Luxplus desuden har vildledt forbrugerne i Danmark ved at give indtryk af, at det kunne betale sig at tegne et abonnement for at opnå store rabatter, selvom forbrugerne i nogle tilfælde kunne købe varerne til samme lave priser uden at være medlem.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Det er en grov overtrædelse af markedsføringsloven, når en virksomhed vildleder forbrugerne til at tegne abonnementer, uden at forbrugerne tydeligt kan se, det er det, de gør. I Danmark har Luxplus desuden vildledt forbrugerne til at tro, at de kun kunne opnå rabat med et medlemskab – selv om de ikke behøvede være medlemmer for at købe varerne til samme billige pris.

 

Det er en uacceptabel måde at drive forretning på, og det får vi nu sat en stopper for med politianmeldelsen.

 

De samme regler om vildledning gælder i både Holland og Belgien, og derfor skal det også i disse lande tydeligt fremgå for forbrugerne, hvis de tilmelder sig et abonnement med en fast månedlig betaling.

 

Lovgivningen på området:

Markedsføringslovens §§ 5 og 6 fastslår, at erhvervsdrivende ikke må vildlede forbrugerne.

Erhvervsdrivendes markedsføring må efter markedsføringslovens § 5, stk. 1, ikke indeholde urigtige oplysninger. Det følger også af § 5, stk. 1, at faktuelt korrekte oplysninger ikke må fremstilles på en vildledende måde. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en annonce giver forbrugere indtryk af, at der er særlige fordele knyttet til produktet, men hvor en nærmere gennemlæsning af annoncen viser, at dette ikke er tilfældet. 

Efter markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger, eller i øvrigt præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. En erhvervsdrivende skal således give alle væsentlige oplysninger på en klar, forståelig, utvetydig og i sammenhængen hensigtsmæssig måde.

Bestemmelsen skal sikre gennemsigtighed. Forbrugerne skal have mulighed for på et reelt og veloplyst grundlag og forud for en eventuel transaktionsbeslutning at bedømme det markedsførte produkt og de fordele, betingelser eller begrænsninger m.v., der er knyttet til den pågældende markedsføring.

Pressekontakt

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.