Øvrige nyheder
Dom: Nikotinbranchen idømt en bøde på 500.000 kr. for ulovlig reklame
Nikotinbranchen har overtrådt tobaksreklameloven. Det har Københavns Byret afgjort. Brancheforeningen har reklameret for nikotinprodukter i en pressemeddelelse og på sin hjemmeside og er idømt en bøde på 500.000 kr. Dommen slår dermed fast, at en brancheforening også kan omfattes af tobaksreklamelovens reklameforbud.
Københavns Byret har afgjort, at brancheforeningen Nikotinbranchen har overtrådt forbuddet mod at reklamere for nikotinprodukter og derfor skal betale en bøde på 500.000 kr. Brancheforeningens medlemmer er forhandlere og producenter af nikotinprodukter, og foreningen har reklameret for nikotinprodukter på sin hjemmeside og i en pressemeddelelse. Forbrugerombudsmanden politianmeldte brancheforeningen i maj 2022, og det er Forbrugerombudsmanden, der på vegne af anklagemyndigheden har ført sagen i retten.
Det fremgik blandt andet af Nikotinbranchens hjemmeside, at:
”Vi tilbyder røgfrie nikotinprodukter som en måde at få dækket et behov og nyde nikotin, uden en meget stor del af de skadesfølger, der er ved at ryge tobak.”
Ifølge tobaksreklameloven er det forbudt at reklamere for tobaksvarer og nikotinprodukter i Danmark. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en brancheforenings aktiviteter skal opfylde de samme lovmæssige krav, som de virksomheder, den repræsenterer.
Det følger af definitionen af reklamebegrebet i tobaksreklameloven, at der skal være tale om en handling ”i erhvervsøjemed”. Nikotinbranchen har i den forbindelse gjort gældende, at de er en almindelig erhvervspolitisk brancheforening, som ikke adskiller sig fra andre brancheforeninger, der varetager deres medlemmers erhvervspolitiske interesser. Nikotinbranchen gjorde derfor under sagen gældende, at deres ytringer i pressemeddelelsen og på hjemmesiden udelukkende var af erhvervspolitiskkarakter og således udtryk for sædvanlig brancheforeningsaktivitet.
Retten udtalte følgende:
”Tiltalte i sagen er en brancheorganisation, der efter sine vedtægter har til formål at reducere andelen af danske rygere og udbrede kendskabet til og viden til alternative nikotinprodukter. Tiltalte har gjort gældende, at den ikke driver erhverv, og derfor ikke er omfattet af ovennævnte lovs § 2, stk. 1.
Retten lægger til grund, at såfremt tiltalte i forbindelse med sine ytringer
overtræder forbuddet i lovens § 3, stk. 1, vil dette kunne sanktioneres efter § 7 i loven, uanset at tiltalte efter sine tilkendegivelser i sine vedtægter har til formål ikke at drive erhverv. Efter bestemmelsens ordlyd er forbuddet rettet mod reklame, der har til formål at fremme salget af blandt andet tobakssurrogater, eller har dette som direkte eller indirekte virkning.
Der er rejst tiltale for at have reklameret på brancheorganisationens hjemmeside og i en udsendt pressemeddelelse, der indtil sommeren 2025 kunne ses på hjemmesiden. I anklageskriftet er gengivet en række eksempler på tiltaltes ytringer. Retten finder, at flere af disse ytringer er en overtrædelse af reklameforbuddet, idet der blandt andet anvendes udtryk som: "... vi tilbyder røgfrie nikotinprodukter ...".
På den baggrund finder retten det godtgjort, at tiltalte har overtrådt reklameforbuddet i lov om forbud mod tobaksreklamer, som anført i anklageskriftet.
Retten finder ikke, at tiltaltes ytringsfrihed begrænses mere, end det har været hensigten med forbuddet i lovens § 3, hvorfor en domfældelse ikke er en overtrædelse af grundlovens § 77 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.”
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
Sagen er endnu et eksempel på, at forbuddet mod at reklamere for tobaksvarer og nikotinprodukter er ganske vidtrækkende. Hverken producenter eller forhandlere af nikotinprodukter eller deres brancheforening må offentliggøre positive udsagn om disse produkter, så er det en overtrædelse af tobaksreklameloven.
Nikotinbranchen har anket dommen til landsretten.
Lovgivningen på området:
Tobaksreklameloven indeholder et reklameforbud, hvorefter alle former for reklame for tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter er forbudt.
Reklamebegrebet i tobaksreklameloven er meget bredt defineret i lovens § 2, stk. 1:
”Ved reklame forstås i denne lov enhver handling i erhvervsøjemed, som har til formål at fremme salget af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, eller som har dette som en direkte eller indirekte virkning.”
1. april 2021 trådte en ny tobaksreklamelov i kraft, hvor lovgiver udmøntede den nationale handleplan mod børn og unges rygning. Her udvidede man lovens anvendelsesområde til også at omfatte tobakssurrogater, i daglig tale kendt som nikotinprodukter. Ved ikrafttrædelsen af denne lov, blev tobaksvarer og tobakssurrogater fuldstændig ligestillet i henhold til tobaksreklameloven, herunder reklameforbuddet.
Pressekontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.