Abonnementer
Teleområdet
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med teleselskabernes markedsføring, herunder deres markedsføring af telefonabonnementer og internetforbindelser.
På teleområdet er der udstedt retningslinjer. Retningslinjerne behandler blandt andet følgende emner:
- Oplysningskrav til tjenesteydelsens væsentligste karakteristika, herunder prisen.
- Aftalevilkår.
- Opsigelse.
- Fakturering.
- Kundebehandling.
- Børn og unge.
- Præsentationskrav af forbehold og begrænsninger mv.
- Udbyderens loyale oplysningspligt mv.
- Angivelse af internethastigheder, fx markedsføring af ”op til” hastigheder.
Retningslinjerne skal ses som udtryk for Forbrugerombudsmandens generelle opfattelse af, hvad der kan anses for god markedsføringsskik/god erhvervsskik på markedet for teleudstyr og -tjenester, således at alle aktører på markedet forudsættes at følge retningslinjerne.
Mobiltelefonen anvendes af forbrugere som betalingsinstrument for bestilling af indholdstakserede tjenester. TDC, Telenor, Telia og ”3” har ved tilsagn over for Forbrugerombudsmanden blandt andet forpligtet sig til at behandle klager over indholdstakserede tjenester og tilbageføre beløb, der er opkrævet med urette.