Afgørelse
Sagsnummer
24/05267
Lovgivning
- § 36
- § 38 c
- Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
- 3, stk. 1
Elselskab opkrævede udtrædelsesomkostninger strid med forbrugeraftaleloven, aftaleloven og god markedsføringsskik
Et elselskab opkrævede en udtrædelsesomkostning på 29.845 kroner, hvis kunder opsagde deres varmepumpe-abonnement inden for 10 år. Forbrugerombudsmanden vurderede, at gebyret var i strid med bl.a. forbrugeraftaleloven, og at berørte kunder kunne have krav på tilbagebetaling.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at et elselskab havde handlet i strid med forbrugeraftaleloven, aftaleloven og god markedsføringsskik i forbindelse med elselskabets abonnementsløsning på varmepumper til privatkunder.
Elselskabet opkrævede en udtrædelsesomkostning på 29.845 kr. fra privatkunder, der opsagde deres abonnementet inden for en bindingsperiode på 10 år. Derudover opkrævede elselskabet også et nedtagningsgebyr på 710 kroner i timen fra alle kunder, der opsagde deres abonnementsaftale uanset tidspunktet for opsigelsen.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at gebyrerne var i strid med forbrugeraftalelovens regler om prækontraktuel oplysningspligt og bindingsperiode, idet gebyrerne kunne afholde forbrugerne fra at benytte deres ret til at opsige løbende aftaler. Dette medførte reelt, at reglerne om bindingsperiode blev illusoriske.
Samtidig blev elselskabets aftalevilkår om gebyrerne ikke klart og tydeligt fremhævet for forbrugerne forud for aftaleindgåelsen, ligesom størrelsen på gebyrerne ikke var oplyst i elselskabets standardvilkår. Forbrugeraftalerne levede dermed ikke op til aftalelovens krav om gennemsigtighed.
Vilkårene blev herefter vurderet som urimelige og ugyldige efter aftalelovens § 36 og § 38 c, idet de medførte en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser i henhold til aftalen. Elselskabets standardvilkåret om gebyrerne skulle herefter tilsidesættes, jf. aftalelovens § 36, jf. § 38 c, stk. 1, 2. pkt., jf. stk. 2, da vilkåret i væsentlig grad svækkede den beskyttelse, der er tilsigtet med den præceptive bestemmelse i forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, om bindingsperiode for løbende forbrugeraftaler.
Eftersom elselskabet havde anvendt et urimeligt aftalevilkår, havde virksomheden også handlet i strid med god markedsføringsskik.
Efter at have modtaget Forbrugerombudsmandens vurdering i sagen fjernede elselskabet gebyrerne.