Afgørelse

Sagsnummer
24/05464

Lovgivning

  • Aftaleloven
  • § 36
  • § 38 c
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 3, stk. 1
  • 4
  • Betalingsloven - gældende
  • § 95

Tankstation reserverede beløb på forbrugernes konti, som var urimeligt høje i forhold til den endelige betaling

En tankstationskæde reserverede beløb på 1.500 kr. på forbrugernes konti forud for tankning af brændstof. Forbrugerombudsmanden vurderede, at størrelsen på reservationerne ikke stod i rimeligt forhold til den endelige betaling.

Forbrugerombudsmanden blev i forbindelse med en anden sag opmærksom på, at flere tankstationer reserverede høje beløb på forbrugernes konti forud for tankning.

Tankstationernes brancheorganisation havde i forbindelse med den anden sag meddelt Forbrugerombudsmanden, at alle dens medlemmer fremover ville oplyse det præcise reservationsbeløb i det digitale skærmflow på deres selvbetjeningsstandere. Forbrugerombudsmanden nåede derimod ikke til enighed med branchen med hensyn til rimeligheden af størrelsen på de reserverede beløb.

I forlængelse heraf, og fordi Forbrugerombudsmanden også havde modtaget klager over spørgsmålet, tog Forbrugerombudsmanden sager op over for fire tankstationer, herunder denne sag.

Tankstationer reserverer generelt et beløb forud for tankning på selvbetjeningsstanderne, fordi det endelige beløb ikke er kendt på tidspunktet, hvor forbrugeren foretager betalingen. Der kan typisk ikke tankes for mere end det reserverede beløb. I denne sag samtykkede forbrugerne til reservationsbeløbet gennem skærmflowet ved standeren. Tankstationskæden reserverede et beløb på 1.500 kr. på forbrugernes konti.

Betalingslovens § 95 regulerer reservationer af beløb, hvor det endelige transaktionsbeløb ikke er kendt på det tidspunkt, hvor forbrugeren giver samtykke til betalingstransaktionen. Det følger af betalingslovens § 95, stk. 2, at forbrugerens betalingstjenesteudbyder (typisk forbrugerens bank) skal frigive reservationen snarest efter modtagelse af oplysninger om det endelige beløb og senest umiddelbart efter modtagelse af betalingsordren. Det er forbrugerens betalingstjenesteudbyder, der er det primære ansvarssubjekt, men virksomheden (betalingsmodtageren) kan ifalde et medvirkensansvar for overtrædelse af bestemmelsen.

En aftale om en reservation vil kunne være urimelig efter aftalelovens § 38 c, jf. § 36, og dermed også markedsføringslovens §§ 3 og 4 om god skik, hvis det reserverede beløb ikke står i rimeligt forhold til den endelige betaling. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det kun er sagligt at begrænse forbrugernes rådighed over egne midler i det omfang, det er nødvendigt for at sikre midler på forbrugernes konti svarende til det beløb, som forbrugerne skal betale.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var et urimeligt aftalevilkår og i strid med god skik, når tankstationen reserverede 1.500 kr. på alle forbrugeres betalingskort ved tankning, da det ikke var proportionalt med det beløb, som størstedelen af forbrugere tankede for. Forbrugerombudsmanden lagde blandt andet vægt på tankkapaciteten på de fleste danskeres biler, benzinpriserne i perioden samt den indgribende virkning det kan have for forbrugere at få reserveret så stort et beløb, hvis det ved en fejl ikke bliver frigivet med det samme.

Derudover var der ifølge en konkret klager en reservation, som var blevet opretholdt i hvert fald i 11 dage. Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var i strid med betalingslovens § 95, stk. 2. 

Tankstationskæden ændrede det digitale skærmflow på deres selvbetjeningsstandere, hvor betalingsprocessen foregik, således at forbrugerne fremover selv kunne vælge et reservationsbeløb i forbindelse med tankning.