Afgørelse
Sagsnummer
24/10135
Lovgivning
- Betalingsloven - gældende
- § 82
Gasdistributionsselskab kunne ikke overdrage kundernes betalingssamtykker til søsterselskab
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at et gasdistributionsselskab som led i en koncernintern fusion af tre datterselskaber, ikke kunne overdrage kundernes betalingsaftaler til det fortsættende selskabs søsterselskab.
Et gasdistributionsselskab påtænkte en koncernintern fusion af tre helejede datterselskaber, hvor kundernes aftaler om levering af gas skulle overdrages fra de to ophørende selskaber til det fortsættende selskab, men hvor betalingsaftalerne skulle overdrages til et søsterselskab, som skulle stå for faktureringen. Faktureringsselskabet indgik ikke i fusionen.
Det følger af betalingslovens § 82, at betalere skal give samtykke til gennemførelse af betalingstransaktioner. Det gælder både til enkeltstående og løbende betalingstransaktioner.
En betalingsmodtager må derfor kun foretage træk via Betalingsservice og andre automatiske løsninger til betaling af regninger, hvis betalerne har givet samtykke til, at den pågældende betalingsmodtager iværksætter betalingstransaktioner.
For forbrugere såvel som for erhvervsdrivende er det en grundlæggende forudsætning for at have kontrol med egen formue og egne midler, at man har kontrol over, hvem der har adgang til at foretage hævninger på ens konto. Det er derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at et samtykke givet i en betalingsaftale kun omfatter betalingstransaktioner iværksat af den betalingsmodtager, som betalingsaftalen angår.
En betalingsaftale udgør en separat aftale, og er ikke omfattet af den underliggende aftale om levering af en vare eller tjenesteydelse mod betaling. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at en forbrugers samtykke ikke kan overdrages, hvorfor et kreditorskifte, som indebærer, at en anden betalingsmodtager skal have adgang til at trække på forbrugerens konto, forudsætter et nyt samtykke fra forbrugeren.
I sagen var der tale om en koncernintern fusion, som indebar overdragelse af forbrugernes betalingsaftaler fra de ophørende selskaber til et helejet søsterselskab, som dog ikke indgik i fusionen.
Det var på denne baggrund Forbrugerombudsmandens vurdering, at de forbrugere, som havde været kunder hos de ophørende selskaber, havde givet deres betalingssamtykke til disse selskaber, og ikke til faktureringsselskabet. Eftersom faktureringsselskabet ikke indgik i fusionen, var fortsættende selskab og faktureringsselskabet fortsat to separate juridiske enheder.
Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at faktureringsselskabet skulle indhente nyt samtykke fra de forbrugere, som tidligere havde været kunder hos de ophørende selskaber.