Afgørelse

Sagsnummer
19/01549

Lovgivning

  • Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
  • 8
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 3, stk. 1
  • 4

Reservation af midler på forbrugernes konti ved køb på en webbutik var ikke aftalt

En webbutik gav ikke forbrugerne tydelig oplysning om reservation af midler på deres konti i forbindelse med køb. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at reservationerne skete uden forbrugernes accept og var uhjemlede.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at en webbutik reserverede et beløb på 3.000 kr. på en forbrugers konto ved et køb på hjemmesiden, som ikke blev frigivet, da forbrugeren fortrød købet dagen efter.

En beløbsreservation kræver en klar og tydelig aftale mellem virksomheden og forbrugeren, da det er en disposition over forbrugerens penge. Det følger af grundlæggende aftaleretlige principper. Derudover følger det af forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, at forbrugeren skal meddeles en række oplysninger inden en aftale indgås.

Ved beløbsreservationer, hvor det endelige købsbeløb er kendt på det tidspunkt, forbrugeren giver samtykke til at gennemføre den endelige betalingstransaktion, vil det være i strid med god skik efter markedsføringslovens §§ 3-4 og/eller betalingslovens § 42, hvis en beløbsreservation opretholdes, når der ikke længere foreligger en saglig og rimelig grund for reservationen.

Webbutikken oplyste og dokumenterede, at en kundeservicemedarbejder anmodede om frigivelse af reservationen, da forbrugeren gjorde webbutikken opmærksom på fejlen. Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at den manglende frigivelse af midlerne ikke kunne bebrejdes webbutikken.

Imidlertid vurderede Forbrugerombudsmanden, at webbutikken ikke i tilstrækkelig grad oplyste forbrugerne om, at der i forbindelse med køb på deres hjemmeside blev reserveret et beløb på forbrugernes konti svarende til købsbeløbet. Webbutikkens disposition over forbrugerens penge var derfor uhjemlet og i strid med forbrugeraftalelovens § 8 og markedsføringslovens § 6 (vildledning).

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil en forbruger i alle tilfælde have accepteret en beløbsreservation, hvis oplysningen om reservation gives på det sted og tidspunkt, hvor forbrugeren vælger betalingsmåde eller godkender betalingen. Det afgørende er, at oplysningen er placeret på en sådan måde, at forbrugeren ikke kan overse den, således at det kan lægges til grund, at forbrugeren har accepteret reservationen. Øvrige oplysninger om reservationen kan efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gives i en virksomheds betingelser.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at det er betalingsmodtageren, som er ansvarlig for, at oplysningen om reservation af beløb gives tydeligt og på rette sted.