Afgørelse
Sagsnummer
24/04932
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 6
- 8, stk. 2
- 18
Bøde for vildledning om pris og manglende kreditoplysninger ved køb af biler online
En bilproducent vedtog et bødeforelæg på 190.000 kr. for vildledende markedsføring af kontantprisen ved køb af biler samt for manglende kreditoplysninger ved køb på kredit via hjemmesiden.
Forbrugerombudsmanden undersøgte en bilproducents hjemmeside som led i behandlingen af en anden sag. Forbrugerombudsmanden konstaterede, at kontantprisen for bilerne på hjemmesiden var angivet uden registreringsafgift og leverings- og dokumentgebyr.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var en overtrædelse af forbuddet mod vildledende udeladelser i markedsføringslovens § 6, jf. § 8.
Når man på hjemmesiden ville købe en bil på afbetaling, markedsførte bilproducenten en månedlig ydelse uden at angive de lovpligtige kreditoplysninger med et repræsentativt eksempel samme sted.
Ifølge markedsføringslovens § 18, stk. 1, skal man ved markedsføring af talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit angive en række standardoplysninger. Det drejer sig blandt andet om oplysninger om ÅOP, låneaftalens løbetid, det samlede beløb, der skal betales tilbage af forbrugeren, og størrelsen på ydelserne. Ifølge stk. 2 skal disse oplyses klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at bilproducenten overtrådte markedsføringslovens § 18, stk. 1 og 2, fordi de lovpligtige oplysninger først blev givet et klik væk, og fordi der ikke blev givet et repræsentativt eksempel. Bilproducenten tilføjede senere et repræsentativt eksempel, som stadig var et klik væk, og hvor der fortsat manglede oplysninger.
Forbrugerombudsmanden valgte på denne baggrund at politianmelde bilproducenten for overtrædelse markedsføringslovens § 6, jf. § 8, og § 18. Bilproducenten valgte senere at vedtage en bøde på 190.000 kroner.
Bødens størrelse afspejler de bødekriterier, som gjaldt da overtrædelserne blev begået. Der blev indført en ny bødemodel gældende fra 2022 i forarbejderne til en ændringslov til markedsføringsloven, som havde til hensigt at skærpe bødeniveauet.