Afgørelse
Sagsnummer
25/03389, 24/12874, 24/11591
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
- 13
En virksomhed kunne lovligt anvende udsagn om en nærmere specificeret procentsats af genanvendt materiale i deres markedsføring
Det var ikke i strid med markedsføringsloven, at en virksomhed ville anvende udsagnene ”Overdel og ydersål: 8 % genanvendt gummi. Foring på indersål og overdel: 100 % genanvendt polyester” ”Cover material 100% r-PET” eller ”Upper: 88% recycled materiale. Lining: Polyeter. Insole: EVA + rubber materiale” på specifikke produkter.
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at anvende udsagnene ”Overdel og ydersål: 8 % genanvendt gummi. Foring på indersål og overdel: 100 % genanvendt polyester” på et blåt hangtag.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen ikke var i strid med markedsføringsloven, såfremt virksomheden kunne dokumentere udsagnene og såfremt fordelen ved produktet ikke er sædvanlig for tilsvarende produkter.
Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at markedsføringens helhedsindtryk var afbalanceret, og at de anvendte udsagn var konkret formulerede med en specifik procentsats af genanvendt materiale.
For så vidt angik udsagnene ”genanvendt”, ”recycled” eller lignende, udtalte Forbrugerombudsmanden, at det er Forbrugerombudsmandens umiddelbare vurdering, at man alene kan bruge disse udtryk, såfremt der er tale om post-forbruger affald og ikke, hvis der er tale om preforbruger affald, da anvendelse af dette affald er udtryk for optimering af en virksomheds produktion.
Forbrugerombudsmanden har tidligere behandlet to forhåndsbeskeder fra virksomheden vedrørende udsagnene ”Cover material 100% r-PET” og ”Upper: 88% recycled materiale. Lining: Polyeter. Insole: EVA + rubber materiale”
For så vidt angik udsagnet ”Cover material 100% r-PET” udtalte Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen ikke var i strid med markedsføringsloven, såfremt virksomheden kunne dokumentere udsagnet.
Forbrugerombudsmanden lagde tillige vægt på, at markedsføringens helhedsindtryk var afbalanceret, og at det anvendte udsagn var konkret formuleret med en specifik procentsats af genanvendt materiale.
Forbrugerombudsmanden gjorde opmærksom på, at markedsføringen ikke måtte give et vildledende indtryk af, hvor stor en del af produktet der var genanvendt, herunder eksempelvis hvis produktet var produceret af flere forskellige materialer, hvor nogle af materialerne var genanvendte, mens andre ikke var. Forbrugerombudsmanden anbefalede derfor, at det var produktets samlede procentsats af genanvendt materiale, der fremgik af markedsføringen.
For så vidt angik udsagnet ”Upper: 88% recycled materiale. Lining: Polyeter. Insole: EVA + rubber materiale” udtalte Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen ikke var i strid med markedsføringsloven, såfremt virksomheden kunne dokumentere udsagnene og såfremt fordelen ved produktet ikke er sædvanlig for tilsvarende produkter.
Også i denne forhåndsbesked lagde Forbrugerombudsmanden vægt på, at markedsføringens helhedsindtryk var afbalanceret, og at de anvendte udsagn var konkret formulerede med en specifik procentsats af genanvendt materiale, ligesom Forbrugerombudsmanden gjorde opmærksom på sin umiddelbare vurdering af gennemsnitsforbrugerens forståelse af udsagnene ”genanvendt”, ”recycled” og lignende.