Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/08015

Lovgivning

  • 8

Alkohol som blikfang over for børn og unge

Unge kunne på en internetportal følge med i festarrangementer på forskellige diskoteker og barer i hele landet. Forbrugerombudsmanden indskærpede over for selskabet bag portalen, at det ikke er tilladt at reklamere for alkohol til børn og unge under 18 år.

Forbrugerombudsmanden modtog i oktober 2008 en anmeldelse vedrørende en internetportal, hvor unge mennesker bl.a. kan følge med i, hvilke festarrangementer, der afholdes på forskellige diskoteker og barer i hele landet.

Anmeldelsen gik på, at der på hjemmesiden i massivt omfang blev reklameret for alkohol til børn og unge under 18 år.

Alkoholmarkedsføringen fandt bl.a. sted i forbindelse med de forskellige diskotekers annoncering for festarrangementer. Således kunne man i vidt omfang se reklame for forskellige spiritusmærker, ligesom der blev opfordret til druk i annoncerne.

For at kunne oprette en profil på fest-portalen skal man være 16 år. Der blev imidlertid ikke på hjemmesiden skelet til, hvor gamle brugerne var, idet der i massivt omfang blev reklameret for alkohol, uanset hvilken profil der loggede sig ind på portalen.

Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til selskabet bag fest-portalen og indskærpede reglerne, idet det ikke er tilladt at reklamere for alkohol til børn og unge under 18 år efter markedsføringslovens § 8, stk. 2.

Selskabet har efterfølgende efterlevet Forbrugerombudsmandens krav om at foretage en diffentiering på hjemmesiden, således at der ikke reklameres med alkohol i den markedsføring (annoncer, flyers mv.), der vises til personer, der logger sig ind med en profil under 18 år.