Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2003-1120/5-157

Lovgivning

  • 1
  • 3

ØkoMælk uden angivelse

Forbrugerombudsmanden fandt i en sag om ØkoMælk uden angivelse på emballagen af, at den pågældende mælkeproducent stod bag produktet, at den benyttede fremgangsmåde var i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1], og at producentens adfærd var svært forenelig med god markedsføringsskik, jf. § 1.

Mælkeproducenten fortsatte efter køb af mejeriet ØkoMælk med at sælge mejeriets mælk i ØkoMælk kartoner uden at angive, at producenten havde overtaget ØkoMælk.

Fødevareområdet er først og fremmest reguleret i fødevarelovgivningen. Bestemmelserne om markedsføring og mærkning af fødevarer vedrører især forhold om varernes egenskaber.

Spørgsmålet om korrekt og fyldestgørende information i markedsføringssituationen over for forbrugere og konkurrenter kan efter omstændighederne vurderes efter den generelle markedsføringslovs regler.

Forbrugerombudsmanden fandt, at den af producenten benyttede fremgangsmåde var i strid med § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1], i markedsføringsloven.

Mange forbrugere føler - i en situation, hvor producentens markedsandel stærkt nærmer sig de 100 %, og hvor beretninger om producentens adfærd på markedet jævnligt optager medierne - behov for at støtte de få tilbageværende fritstående virksomheder. Derfor er salg af mælk i ØkoMælk kartoner, uden at angive at producenten står bag, egnet til at påvirke efterspørgslen efter ØkoMælk produkter – til fordel for producenten, men til skade for konkurrenterne, og vildledende over for forbrugerne.

Mælkeproducentens adfærd forekommer svært forenelig med den etiske fordring, der ligger i begrebet god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.