Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
Lovgivning
- 1
Reklamer på skolefrugt
Forbrugerombudsmanden fandt i en sag om klistermærker på skolefrugt, at markedsføring ikke hører hjemme i skoler, i daginstitutioner og lignende steder, hvor unge færdes i dagligdagen.
Forbrugerombudsmanden blev i august 2004 opmærksom på, at der kørte en kampagne for skolefrugt, hvor der på frugten var tilsat klistermærker fra Cartoon Networks.
Forbrugerombudsmanden mener, at markedsføring ikke hører hjemme i skoler, i daginstitutioner og lignende steder, hvor unge færdes i dagligdagen. Børn og unge er nemt påvirkelige, de mangler erfaring og kritisk sans, og derfor skal virksomheder ikke ensidigt plante reklamer i skolen eller i daginstitutioner.
Derfor bad Forbrugerombudsmanden virksomhederne bag skolefrugt om at fjerne reklamen.
Virksomhederne bag skolefrugt-ordningen har nu fjernet reklameklistermærkerne fra frugten.
Forbrugerombudsmanden håber, at landets skolebørn fortsat vil spise frisk frugt hver dag - også uden reklamer.
Forbrugerombudsmanden håber, at også andre virksomheder er opmærksomme på, at der faktisk er regler omkring markedsføring på skoler og i daginstitutioner i Forbrugerombudsmandens vejledning "Børn, Unge og Markedsføring".