Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
2003-1120/5-116
Lovgivning
- 1
Tøjindsamling/genbrugstøj i containere
Et privat firma havde tøjcontainere stående med International Børnehjælps logo og med oplysningen om, at overskuddet gik til et godt formål, men det var formentlig kun en mindre del af overskuddet, der gik til organisationen. Forbrugerombudsmanden fandt, at fremgangsmåden var i strid med god markedsføringsskik.
Tøjcontainere rundt om i landet var påført International Børnehjælps logo og med oplysning om, at overskuddet fra tøjindsamlingen gik til et godt formål. Det viste sig, at et privat firma stod bag containerne, og at det formentlig kun var en mindre del af overskuddet, der gik til International Børnehjælp.
Forbrugerombudsmanden fandt, at fremgangsmåden var i strid med god markedsføringsskik, idet forbrugerne bliver vildledt til at tro, at de ved at aflevere tøj i containeren, alene støtter International Børnehjælp.
Det private firmas eget logo blev herefter afbildet ved siden af International Børnehjælps logo, og der blev bl.a. påført oplysninger om firmaets navn og adresse, om indsamlingens formål og om, at 25% af virksomhedens overskud i 2002 blev anvendt som bidrag til Internationalt Børnehjælps arbejde.
Fra Forbrugerjura 2003