Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1994-7249/5-5
Lovgivning
- 3
Frugtbarhedstester til kvinder
Forbrugerombudsmanden pålagde importøren af en frugtbarhedstest at lave en bedre vejledning, der tydeliggjorde, hvilke usikkerhedsfaktorer der var forbundet med undersøgelsen, samt hvordan forbrugeren kunne opnå det bedste undersøgelsesresultat.
Et firma markedsførte en frugtbarhedstester til kvinder, der ønsker at fastslå, om de har nået tidspunktet for ægløsning. Forbrugerrådets blad "Tænk" testede i august 1994 produktet og kom frem til, at den pågældende frugtbarhedstester var svær at aflæse, nøjagtigheden var meget ringe, ligesom en speciallæges frarådede brugen af testeren. På denne baggrund bad Forbrugerrådet Forbrugerombudsmanden vurdere importørens markedsføringsmateriale.
Forbrugerombudsmanden indhentede dokumentation fra importøren og lod Sundhedsstyrelsens lægemiddelafdeling fremkomme med en udtalelse om, hvorvidt markedsføringsmaterialet i forhold til den fremsendte dokumentation gav et realistisk billede af testerens effekt, eller om dets påstande var vildledende, mangelfulde eller urigtige.
Af Sundhedsstyrelsens udtalelse fremgik det, at der ved brug af testeren, som ved udførelse af enhver anden undersøgelse, var en række usikkerhedsfaktorer, som påvirkede undersøgelsesresultatet, fx. brugerens eget syn, belysningsforhold, brugerens evne/ erfaring i at mikroskopere sekretet samt selve sekretets kvalitet. Disse usikkerhedsfaktorer medførte, at testresultatet meget nemt kunne blive "ikke brugbart".
Forbrugerombudsmanden pålagde derfor importøren at forbedre sin brugsvejledning til produktet med hjemmel i markedsføringslovens § 3 [nu § 7]. Forbrugerombudsmanden ønskede, at vejledningen i højere grad skulle tydeliggøre over for brugeren, hvilke usikkerhedsfaktorer der var forbundet med undersøgelsen, ligesom det skulle fremhæves hvilke forhold, brugeren skulle være opmærksom på for at opnå det bedst mulige undersøgelsesresultat, og understrege vigtigheden heraf, samt påpege konsekvensen ved ikke at være omhyggelig.
Forbrugerombudsmanden fandt derudover ikke grundlag for at påtale markedsføringen som vildledende eller mangelfuld. (1994-7249/5-5).