Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/07988

Lovgivning

  • 6

Opgivelse af e-mailadresse er ikke samtykke til mail-reklamer

En blogejers oplysning af e-mailadresse eller kontaktformular kunne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke anses for et generelt samtykke til at modtage elektroniske henvendelser afsendt i afsætningsøjemed.

En erhvervsdrivende rettede henvendelse til Forbrugerombudsmanden, idet den erhvervsdrivende ønskede en vurdering af lovligheden af en påtænkt markedsføringsforanstaltning.

Den erhvervsdrivende oplyste, at han ønskede at rette henvendelse til Internet-blogejere og tilbyde dem et anmeldereksemplar af et softwareprodukt, som den erhvervsdrivende havde udviklet. Formålet hermed var at få en omtale af produktet på blogejerens hjemmeside.

Den erhvervsdrivende oplyste, at kontakten til blogejerne ville ske via den e-mailadresse eller kontaktformular, som blogejeren havde oplyst på hjemmesiden.

Forbrugerombudsmanden henviste til markedsføringslovens § 6, hvorefter en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på afsætning af varer mv., medmindre den pågældende forudgående har anmodet herom.

Forbrugerombudsmanden anførte endvidere, at ordene ”med henblik på afsætning af varer” efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skal forstås i bred forstand. Bestemmelsen omfatter således ikke kun situationer, hvor henvendelsen indeholder konkrete tilbud el.lign., men omfatter også situationer, hvor henvendelsen afsendes med henblik på en senere afsæt-ning af varer mv. samt mere generel promovering eller markedsføring af en erhvervsdrivendes navn eller varemærker (såkaldt ”branding”).

Forbrugerombudsmanden oplyste, at det forhold, at en blogejer har oplyst sin e-mailadresse eller en kontaktformular, efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke i sig selv kan sidestilles med, at blogejeren dermed har anmodet om eller givet sit samtykke til, at erhvervsdrivende kan rette henvendelse til blogejeren ved brug af elektronisk post med henblik på afsætning af varer mv. En sådan henvendelse fra den erhvervsdrivendes side ville derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være i strid med markedsføringslovens § 6.