Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/03622

Lovgivning

  • 3

Mærkning af hjemmesider

En mærkningsordning må ikke give forbrugere indtryk af, at virksomheder, der har et bestemt mærke, er sikre at handle hos, eller at de overholder lovgivningens krav, hvis der ikke foretages en effektiv kontrol med, at det er tilfældet.

Forbrugerombudsmanden rettede i 2009 henvendelse til udbyderen af en mærkningsordning for at bede virksomheden redegøre for mærket og retningslinjerne for tildeling af mærket.

På mærkningsordningens hjemmeside kan forbrugere læse anmeldelser af forskellige virksomheder, ligesom kunder, der har købt varer i en butik, kan beskrive deres oplevelse af virksomheden og dens serviceniveau på siden. Virksomhederne tildeles herefter op til 5 stjerner. En virksomhed kan anvende mærket på sin hjemmeside, og virksomhedens gennemsnitlige score vil fremgå af logoet.

Udbyderen af mærkningsordningen oplyste over for Forbrugerombuds-manden, at udbyderen ikke foretager nogen undersøgelse af, om de virksomheder, der benytter mærket, lever op til lovgivningens krav til sådanne virksomheder, herunder kravene i forbrugeraftaleloven, e-handelsloven, markedsføringsloven mv. Den rating virksomhederne har på siden, er alene udtryk for de anmeldende kunders oplevelse af virksomhedernes serviceniveau mv.

Forbrugerombudsmanden fandt på den baggrund, at det var vildledende, jf. markedsføringslovens § 3, at anvende udtryk som ”Godkendt”, ”Maksimal forbrugersikkerhed”, ”På [mærkets navn] kan du se, om en netbutik er sikker at handle hos” osv. Forbrugerombudsmanden udtalte endvidere, at det er vigtigt at sikre, at alle kunder – både de tilfredse og de utilfredse - opfordres til at rate en virksomhed, at virksomhederne ikke søger at påvirke kunderne til at give en positiv anmeldelse, og at udbyderen skal indrette systemet, så der ikke kan gives falske anmeldelser.

Udbyderen rettede herefter sit slogan og sin side til, således at det fremgår, at ratingen af en virksomhed er udtryk for privatpersoners subjektive holdninger, og at det fremgår, at udbyderen ikke tjekker, om de ratede virksomheder lever op til lovgivningens krav. Det fremgår endvidere ikke længere af mærket, at virksomheden er ”godkendt.” Endvidere indførte udbyderen klare retningslinjer for bl.a. udsendelse af opfordringer til at rate virksomheden.

Reglerne for lovlige mærkningsordninger

En mærkningsordning må ikke være vildledende eller indeholde urigtige oplysninger. Det betyder, at et mærke ikke må give udtryk for mere eller andet, end der er belæg for. I modsat fald kan der være tale om en overtrædelse af markedsføringslovens § 3.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at et e-handelsmærke som udgangspunkt skaber en forventning hos forbrugerne om, at den virksomhed, der anvender mærket, lever op til lovgivningens krav, medmindre det klart fremgår, at dette ikke er tilfældet.

Endvidere fremgår følgende af punkt 3 i De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet:

”De nordiske forbrugerombudsmænd bifalder mærkningsordninger, der kan medvirke til at øge forbrugernes tillid til e-handel. De krav, de erhvervsdrivende skal opfylde for at blive tilsluttet en mærkningsordning, skal ikke blot henvise til rettigheder, som forbrugerne allerede er sikret efter lovgivningen, men må reelt give forbrugerne en bedre beskyttelse.

Mærkningsordningen skal være åben over for alle erhvervsdrivende, som måtte ønske at være en del af mærkningsordningen, og som opfylder betingelserne.

Mærkningsordninger skal indeholde en effektiv kontrol med, at de tilsluttede erhvervsdrivende overholder reglerne.”