Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
14/02171

Lovgivning

  • 6

Samtykke til at modtage nyhedsmails var ikke tilstrækkelig konkretiseret

Ved oprettelsen af en profil på en virksomheds hjemmeside, blev forbrugeren spurgt, om pågældende ønskede at modtage nyhedsmails. Det var imidlertid Forbrugerombudsmandens opfattelse, at man ikke ved at acceptere teksten i sin helhed gav samtykke til at modtage elektronisk markedsføring.

En forbruger klagede over, at han modtog markedsføring pr. mail fra en virksomhed uden at have givet sit samtykke hertil.

Virksomheden oplyste, at alle brugere af hjemmesiden blev bedt om at tage stilling til, om de ville modtage nyhedsmails. Dette skete i forbindelse med oprettelsen af en profil, hvor følgende tekst fremgik:

"Vil du modtage [den erhvervsdrivende] Nyhedsmail? Ønsker du at mod-tage nyheds-mails om nye funktioner, opdateringer og tips til brugen af systemet, så sæt hak nedenfor. [firkantet felt, der ikke på forhånd er sat flueben i] Ja tak, hold mig venligst informeret og send mig nyhedsmail”.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at man ikke ved at acceptere teksten i sin helhed gav samtykke til at modtage markedsføring pr. e-mail.

Det pågældende samtykke var derfor ikke tilstrækkelig konkretiseret, og det var i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1, at udsende markeds-føring pr. e-mail med henvisning til den ovenfor nævnte tekst.

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne.