Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2005-11031/5-5

Lovgivning

  • 6

International aktion mod spam

I en international aktion i 2005 blev omfanget af svindel, der foregik på internettet, særligt via uanmodede e-mails, også kaldet ”spam” undersøgt. Formålet var bl.a. at skabe opmærksomhed omkring problemet. Forbrugerombudsmanden åbnede i den forbindelse en særlig spam-postkasse for anmeldelser.

I februar måned 2005 stillede Forbrugerombudsmanden skarpt på international forbrugerfup. Det skete i samarbejde med forbrugermyndigheder fra i alt 34 lande verden over i det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse, ICPEN.

Et af formålene med den internationale indsats var at skabe et overblik over omfanget af den svindel, der foregår på internettet, særligt via uanmodede e-mails, også kaldet ”spam”.

I takt med internettets udbredelse er det blevet nemt og stort set gratis at nå ud til tusinder af forbrugere ved et enkelt tryk på en knap. Også danske forbrugere er derfor mål for tvivlsomme løfter om lotterigevinster, forsøg på at franarre personlige oplysninger mv.

Et andet formål med kampagnen var at skabe opmærksomhed omkring problemet og dermed sætte forbrugerne i stand til at genkende svindel, når de møder det, så de undgår at lade sig friste af de mange tillokkende løfter.

Som led i kampagnen gennemførte 25 lande en koordineret undersøgelse af spam i dagene 21.-22. februar. Forbrugerombudsmanden lavede en stikprøveundersøgelse af nogle af de godt 30.000 udenlandske spam-mails, som forbrugerne i februar måned indberettede til den internationale spampostkasse. Som forventet, var det som oftest umuligt at gennemskue, hvor i verden afsenderen befandt sig.

Som en del af aktionen åbnede Forbrugerombudsmanden også en særlig postkasse, hvor forbrugerne i februar kunne anmelde forsøg på fup og svindel på nettet. Ved månedens slutning havde Forbrugerombudsmanden modtaget mere end 750 henvendelser, hvoraf ca. 50% drejede sig om de såkaldte Nigeria-breve, 30% om falske lotterigevinster og godt 15% om forsøg på at franarre personlige oplysninger og kontooplysninger, såkaldt ”phishing”. Heldigvis var der kun meget få eksempler på forbrugere, som havde reageret på svindelnumrene.

Den internationale fokusmåned er en årlig tilbagevendende begivenhed i ICPEN’s medlemslande. (2005-11031/5-5).

Se eksempler på forbrugerfup.