Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
09/04376
Lovgivning
- 6
Spørgsmål om indhentelse af samtykke
En erhvervsdrivende, som var en koncern bestående af flere selskaber, ønskede at indhente samtykker til udsendelse af e-mails, hvor samtykket skulle omfatte alle selskaberne i koncernen, men ville gerne forkorte samtykke-teksten, så alle selskaberne ikke umiddelbart var nævnt. Dette rejste spørgsmål om et konkretiseret samtykke.
Den erhvervsdrivende ønskede at indhente samtykker fra forbrugerne til udsendelse af e-mails med markedsføring, hvor samtykkerne skulle omfatte udsendelse af e-mails fra alle koncernens selskaber.
Den erhvervsdrivende ønskede imidlertid at holde samtykke-teksten kort og overskuelig, og i stedet for at opremse alle selskaberne skulle der således blot stå, at man gav samtykke til at modtage e-mails fra ”koncernen”.
Det ville således ikke fremgå direkte af samtykke-teksten, hvilke selskaber forbrugerne ville modtage e-mails fra. I stedet ville den erhvervsdrivende i forbindelse med ordet ”koncernen” lave en henvisning, som ledte hen til en specifik identifikation af selskaberne. Dette ville ske enten ved en ”mouse over-tekst”, hvor læseren ved at holde musen på et markeret felt i samtykke-teksten (”se selskaberne her”), ville kunne se, hvilke selskaber der var omfattet, eller et link (”se selskaberne her”) til et pop up-vindue, hvor selskaberne ville fremgå.
Forbrugerombudsmanden oplyste, at et samtykke til at modtage direkte markedsføring i e-mails skal være konkretiseret, hvilket bl.a. indebærer, at et samtykke som udgangspunkt skal gives over for en eller flere bestemte erhvervsdrivende, således at forbrugeren er klar over, hvem han eller hun vil modtage reklamer fra.
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at begge de to fremgangsmåder, som den erhvervsdrivende påtænkte at benytte, opfyldte kravene til et samtykke, idet forbrugerne havde let og informeret adgang til at se, hvilke selskaber der var omfattet af forbrugerens samtykke.