Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/00297
Lovgivning
- 12
Producentgaranti
Forbrugerombudsmanden fandt, at en producentgaranti var så lang og så knudret og uklart formuleret, at den ikke levede op til markedsføringslovens klarhedskrav. Samtidig gav garantien efter en helhedsvurdering ikke forbrugerne en væsentlig bedre retsstilling, end de har efter købeloven.
En udenlandsk producent af mobiltelefoner, tablets og computere mv. ydede ved salg af producentens produkter ”et års begrænset garanti.” Garantien blev udleveret sammen med varen, ligesom den kunne læses på producentens hjemmeside. Producentens produkter blev solgt over hele verden, og garantien havde i det store hele samme ordlyd på alle sprog.
Forbrugerombudsmanden gennemgik den danske version af garantien, som var et flere sider langt dokument, som for en stor dels vedkommende indeholdt ansvarsfraskrivelser. Det var i indledningen anført, at garantien trådte i stedet for alle de rettigheder, som forbrugeren måtte have, hvis de ikke var gjort ufravigelige. Det var også anført, at forbrugerens ufravigelige rettigheder ikke blev berørt af garantien. Ved en nøjere gennemlæsning af dokumentet kunne man se, at producenten garanterede, at produktet var fri for materiale- og fabrikationsfejl ved normal brug i overensstemmelse med producentens forskrifter i et år.
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det var meget uklart, hvad garantien dækkede, idet garantien var knudret og uklart formuleret samt indeholdt en lang række undtagelser og ansvarsfraskrivelser.
Han kunne endvidere konstatere, at garantien på visse punkter stillede forbrugerne ringere, end de er stillet efter købeloven. Fx fremgik det af garantien, at garantigiveren kunne vælge at ombytte eller reparere et produkt med renoverede dele. Ved en reklamation havde garantigiveren også ret til at vælge, om der skulle ske afhjælpning, ombytning eller om købesummen skulle tilbagebetales.
Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til producenten og anmodede denne om at bringe garantien i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 12. Dvs. at den erhvervsdrivende klart og tydeligt skulle informere om garantiens indhold, og på en klar og tydelig måde oplyse, at forbrugerens ufravigelige rettigheder ikke berøres af garantien. Endvidere oplyste Forbrugerombudsmanden, at garantien efter hans vurdering samlet set ikke stiller forbrugerne væsentlig bedre, end de er stillet efter købeloven.
Efter resultatløse forhandlinger med producenten lod Forbrugerombudsmanden Kammeradvokaten udfærdige et udkast til stævning mod producenten.
Herefter ændrede producenten den danske udgave af den verdensomspændende garanti, således at det i indledningen af garantiteksten under overskriften ”For danske forbrugere” tydeligt fremgår, hvilke rettigheder køberen har efter købeloven, at garantien ikke påvirker forbrugerens rettigheder efter købeloven, og at garantien giver forbrugeren følgende fordele:
• Forbrugeren har i den 6. til den 12. måned efter leveringen ikke bevisbyrden for, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet,
• forbrugeren kan i garantiperioden under en rejse få produktet repareret på lokale salgssteder i det meste af verden, og
• garantien giver forbrugeren ret til at rejse krav mod producenten i tilfælde, hvor producenten ikke er sælger af varen.
Garantiteksten var i øvrigt uændret. Selvom der stadig kan rejses spørgsmål om, hvorvidt garantien lever op til markedsføringslovens regler - herunder om garantien er tilstrækkelig klar, og om den stiller forbrugeren væsentligt bedre, end forbrugeren er stillet efter købeloven - har Forbrugerombudsmanden besluttet foreløbigt at afslutte sagen, og i stedet holde øje med, om garantien i praksis vil blive anvendt til at vildlede forbrugerne om deres rettigheder.