Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11104/5-231
Forskelsbehandling skal være sagligt begrundet
Det var i orden, at en indehaver af en online markedsplads pålagde en sælger at fremvise ægthedsdokumentation ved fremtidige salg på hjemmesiden.
Som udgangspunkt kan man selv vælge, hvem man vil indgå aftale med. Dermed kan man også stille krav til sine aftaleparter. Men hvis der stilles forskellige krav, forudsætter kravet om god markedsføringsskik, at der er en saglig begrundelse for forskelsbehandlingen.
Forbrugerombudsmanden modtog en henvendelse fra en sælger, som blev afkrævet dokumentation for ægtheden af sine varer ved fremtidige salg på en online markedsplads.
Indehaveren af hjemmesiden oplyste til Forbrugerombudsmanden,
- at de havde fået flere henvendelser om, at sælgeren muligvis havde solgt kopivarer,
- at sælgeren på intet tidspunkt havde kunnet fremvise en kvittering fra en autoriseret forhandler, og
- at de havde fast praksis for at kræve fremtidig dokumentation fra sælgere, hvis varer der var opstået tvivl om.
Forbrugerombudsmanden fandt, at kravet om ægthedsdokumentation ved fremtidige salg på markedspladsen under disse omstændigheder var sagligt begrundet og kunne opretholdes.