Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/09537
Lovgivning
- 1
Gratis online profilside/annoncering mm. for en virksomhed uden virksomhedens accept
En virksomhed, der udgiver telefonbøger og adresselister, kan ikke oprette en gratis online profil og et dertil hørende måletelefonnummer for en erhvervsdrivende på internettet, uden at den erhvervsdrivende udtrykkeligt har accepteret konceptet.
Et revisionsselskab, der var kunde hos en adressevirksomhed, der udgiver telefonbøger og adresselister, blev opmærksom på, at der på internettet var oprettet et telefonnummer for revisionsvirksomheden uden dennes viden og accept.
Adressevirksomheden oplyste, at virksomheden på eget initiativ havde oprettet en gratis, uforpligtende online profilside/annoncering med en prøveløbetid på 3 måneder for revisionsselskabet. Med henblik på at måle effekten af online profilen havde adressevirksomheden indsat et såkaldt måletelefonnummer i kundens online profil. Efter prøveperiodens udløb ville revisionsselskabet få oplysning om, hvor mange kundehenvendelser annoncen havde ført til, og selskabet ville da få mulighed for at forlænge annonceringen. Revisionsselskabet fik først orientering om profilen, efter at denne var oprettet og iværksat.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at den beskrevne fremgangsmåde, hvor den ene part anser den anden parts tavshed for en stiltiende accept af aftalen, som udgangspunkt er i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.
Forbrugerombudsmanden opfordrede adressevirksomheden til at ændre fremgangsmåden, således at en prøveperiode først kan iværksættes, når der foreligger en udtrykkelig aftale herom mellem parterne.
Når prøveperioden er afsluttet, må den erhvervsdrivende/annoncøren herefter tage stilling til, om denne ønsker at indgå en endelig aftale.
Adressevirksomheden har bekræftet over for Forbrugerombudsmanden, at proceduren vedrørende oprettelsen af 3 måneders gratis og uforpligtende online profiler med måletelefonnummer er ændret efter Forbrugerombudsmandens anvisninger.