Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/02249
Lovgivning
- 1
Lagersalg – bon og reklamationsret
Et firma afviste at udlevere en bon for tøj købt på et lagersalg og oplyste desuden, at der ikke var reklamationsret på tøjet. Forbrugerombudsmanden fandt denne fremgangsmåde i strid med god markedsføringsskik og udtalte videre, at klager over 2. sorteringsvarer ikke generelt kan afvises.
Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger over, at denne i forbindelse med et lagersalg med tøj var blevet nægtet en bon. Klageren havde også fået oplyst, at der ikke var reklamationsret på tøj købt på lagersalget.
Forbrugerombudsmanden rettede på denne baggrund henvendelse til firmaet og gjorde opmærksom på, at det er i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1, at nægte kunder at få udleveret en bon ved køb på et lagersalg samt at give kunderne det urigtige indtryk, at der ikke er reklamationsret på varer købt på et lagersalg.
Den erhvervsdrivende oplyste efterfølgende over for Forbrugerombudsmanden oplyst, at man for fremtiden ville udlevere boner til kunder, som ønsker dette. Desuden vil man ikke afvise klager over varer købt på lagersalg.
Forbrugerombudsmanden udtalte også i sagen, at man ikke generelt må afvise klager over 2.sorteringsvarer. Man kan ved tydelig skiltning samt på boner gøre opmærksom på, at der for konkret angivne fejl på varen ikke er reklamationsret. Opstår der andre fejl på varen, gælder reklamationsretten på sædvanlig vis.